BRDCST: Belgisch/Congolese producer/medeoprichter van NON Worldwide collectief
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
BRDCST GOES BONNEFOOI
Ook dit jaar sluit BRDCST een alliantie met de overburen – muziekbar Bonnefooi @ Steenstraat 8 - om een extra platform te bieden aan spannende en vernieuwende klanken. Rewind? Vorig jaar maakten Moor Mother (deze editie present met haar band Irreversible Entanglements), Les Filles De Illighadad en de Ijslandse postpunk van Kælan Mikla hier het mooie weer uit. Dit jaar trekken we de kaart van de Afrikaanse diaspora (zie: SCRAAATCH en Jana Rush) met een focus op het NON Worldwide-collectief (zie: Nkisi en Bonaventure).
NON WORLDWIDE
Welkom in de Wondere Sonische Wereld van NON Worldwide! Een collectief met Afrikaanse roots die electronisch experiment vooropstelt. Hun missie: ’a rejection of mass culture and existing political conditions’. NON Worldwide werd opgericht door Chino Amobi (us), de Belgisch/Congolese Nkisi (uk) en Angel-Ho (Zuid Afrika) en ‘were quickly established as a serious force, musically, politically and sonically.’(The Wire) Wie het NON Worldwide universum betreedt, belandt al snel bij intrigerende en kleurrijke figuren als Faka, Farai, Mhysa, SCRAAATCH, Elysia Crampton, Rabit en uiteraard vaandeldrager Chino Amobi.
NKISI LIVE – THE DARK ORCHESTRA (LIVE) (cd/b/uk)
NKISI – spreek uit:Kisi - is de alias van de in België opgegroeide maar in Londen residerende producer/DJ met Congolese roots. Melika Ngombe Kolongo – haar echte naam – is tevens co-founder van het NON Worldwide-collectief. Het Poolse Unsound-festival omschreef haar stijl als ‘a relentlessly fast-paced sound combining influences of her musical heritage: Congolese rhythms, Belgian hardcore and gabber.’
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’
Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.