BRDCST: bezwerende electronica mét live band approved by Thom Yorke
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
BRDCST-MINI-FESTIVAL
Na amper drie jaar is het al een BRDCST-traditie: we sluiten BRDCST af met een heus minifestival. Topper en 2017 eindejaarslijstjes-favoriet James Holden zette op zijn jongste plaat de poorten open naar spirituele jazz en Noord-Afrikaans futurisme. BRDCST liet zich volop inspireren en vulde het programma avontuurlijk op die manier in.
JAMES HOLDEN & THE ANIMAL SPIRITS (uk)
Met James Holden & The Animal Spirits haalt BRDCST zowaar een electronicatopper van formaat binnen. Hoewel ‘topper’ absoluut van toepassing is – Thom Yorke nam hem met Atoms For Peace mee op sleeptouw doorheen de US én Holden werkte aan remixes voor zowel Mogwai, Depeche Mode als Radiohead – doen we Holden tekort met de term electronica. Jazziconen als Don Cherry en Pharoah Sanders dienden namelijk als inspiratie in zijn zoektocht om een ensemble samen te stellen dat het equivalent is van ‘a spiritual jazz band playing folk/trance music’. Dit ensemble – met o.a. drummer Tom Page (RocketNumberNine) - doopte hij om tot Animal Spirits. Holden beschouwt hen als zijn fellow travellers.
Deze BRDCST-passage is meteen de Belgische live-première van Holdens gloednieuwe album dat – volgens hem - bulkt van ‘synth-led folk-trance standards’ en zijn liefde voor Marokkaanse gnawa reflecteert.
AMMAR 808 & THE MAGHREB UNITED (b/dza/tun/mar)
AMMAR 808 is het gloednieuwe project van de in Brussel residerende producer/musicoloog Sofyann Ben Youssef. Sofyann zat o.a. achter de knoppen van het jongste album van Bargou 08 en van de Brusselse touareg band Kel Assouf. Met AMMAR 808 combineert hij zijn liefde voor traditionele Maghrebmuziek en zware subbass. Zijn geliefde instrument is dan ook de Roland TR-808 drumcomputer die tevens op handen wordt gedragen door Aphex Twin en Kanye West. Sofyann vezamelde rond zich een aantal krachtige stemmen zoals die van Cheb Hassen Tej, Sofiane Saidi en Mehdi Nassouli. Een bewuste zet, want de heren zijn respectievelijk afkomstig uit Tunesië, Algerije en Marokko waardoor Sofyann symbolisch de (artificiële) postkoloniale grenzen wil wegwerken. Dit voorjaar verschijnt via het excellente label en BRDCST-favoriet Glitterbeat hun impressionant debuut. Klaar voor een mooi staaltje Noord-Afrikaans futurisme?
IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS FEAT. MOOR MOTHER (us)
Moor Mother – volgens The Wire ‘the most radical Afrofuturist artist to emerge for years.’ - tekende vorig jaar voor één van de absolute hoogtepunten van het BRDCST-festival! We aarzelden dan ook geen seconde om haar opnieuw te verwelkomen na het beluisteren van haar gloednieuwe free jazz/spoken word project Irreversible Entanglements. Deze mokerslag/uppercut klinkt als het moderne muzikale equivalent van Black Lives Matter zoals te horen op albums als Archie Shepp’s ‘Blasé’ (1969, BYG Actuel) of ‘Poem For Malcolm’ (1969, BYG Actuel) en New York Art Quartet w/ Amiri Baraka (1965, ESP).
Irreversible Entanglements ontstond dan ook niet toevallig tijdens een protestactie in ’15 onder de noemer Musicians Against Police Brutality. Dat smaakte naar meer, wat resulteerde in een album dat meteen in menig eindejaarslijstje (The Wire, Stereogum,...) belandde. Gilles Peterson nam het zelfs op in zijn shortlist ‘Jazz Album of The Year’ tussen goed volk als Kamasi Washington, Vels Trio (zie: BRDCST 4 april) en Binker & Moses. In het ‘Jaar Van De Contestatie’ kan protest onmogelijk nóg harder klinken.
MDC III (b)
MDC III is het ronduit superbe project van Nordmann-saxofonist Mattias De Craene die zich laat bijstaan door maar liefst twee drummers: Simon Segers (De Beren Gieren, Stadt, Black Flower,...) en Lennert Jacobs (The Germans, Hong Kong Dong,...). Echo’s van John Coltrane’s ‘Interstellar Space’ album uit ’67 met drummer Rashied Ali zijn nooit ver weg. Aan de vooravond van Record Store Day verschijnt hun eerste EP met een opvallende gastbijdrage van Sylvie Kreusch (Warhaus/Soldier’s Heart).
SOUNDTRACK BY: GERD DE WILDE PLAYS BOUSSIPHONE RECORDS (b)
Als – naar eigen zeggen - James Holdens jongste album zijn liefde voor Marokkaanse gnawa reflecteert, is het de taak van BRDCST om diep in het Marokkaanse muzieklandschap te graven. Enter Boussiphone Records. Oprichter Mohammed Boussif lanceerde het label begin jaren ’50 en wordt beschouwd als ‘het Marokkaanse equivalent van Alan Lomax die het muzikale erfgoed van de Maghreb vastlegde.’ (Gonzo Circus)
Dj/programmator/obsessief muziekfanaat Gerd De Wilde verdiepte zich in het label dat – naar schatting - om en bij de 3500 releases de wereld instuurde. Klaar voor Si Daty Et Mounina, Aisha El Khadem & Amar El Moki, Robert Saghir en Farkat Ali op de draaitafels? Dan bevestigen wij Gerd De Wilde de hele festivaldag door als uw muzikale host.