Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
Forest Swords presenteert nieuw album én cureert een avond op BRDCST
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenzeloosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retro futuristische elektronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
BRDCST is trots om één van zijn coup de coeurs uit de elektronica-scène te verwelkomen: FOREST SWORDS. Zij waren alvast bereid om één avond van BRDST te cureren. En omdat hun wishlist zó inspirerend was, besloten we hen op slag alle zalen toe te vertrouwen. Deze avond werd A BRDCST CURATED NIGHT BY FOREST SWORDS gedoopt en in overleg met founding father Matthew Barnes kozen we er resoluut voor om de ontdekkingskaart te trekken.
FOREST SWORDS (uk)
Matthew Barnes – het brein achter Forest Swords – pakte in ‘10 verschroeiend uit met zijn debuut ‘Dagger Paths’, een album vol duistere dub, beats en obscure R&B en folk. Opvolger ‘Engravings’ (met de single ‘Thor’s Stone’ als klassieker) was van zo’n verbazingwekkend niveau, dat de verwachtingen voor het aankomende album zeer hoog gespannen zijn. Wij zagen reeds de Europese première op het Unsound festival (Polen) en waren fel onder de indruk.
‘SHRINE’ [A SOLO DANCE PIECE] (uk)
Forest Swords presenteert tevens de Belgische première van ‘Shrine’ [A Solo Dance Piece], een dansvoorstelling waarvoor Barnes de beklijvende muziek componeerde. Zelf omschreef hij het als ‘a claustrophobic sound world of texture and physical rhythm’.
NIDIA MINAJ (Port.)
Neen, u leest het niet verkeerd: Nidia Minaj is wel degelijk de juiste schrijfwijze. Deze Portugese producer komt uit de fantastische Príncipe-stal (het label van onder meer DJ Nigga Fox en DJ Marfox) en scoort internationaal met haar mix van rauwe ghetto funk met Afrikaans/Braziliaanse invloeden en flarden kuduro, batida, trippy techno, afro house en grime. Kortom: heftig, hip en hyper kinetisch!
OLIVER COATES (uk)
Met de strijkersarrangementen van de jongste Radiohead-plaat ‘A Moon Shaped Pool’ op het palmares en met een eigen meesterwerk (‘Upstepping’), was ‘16 voor de Britse cellist Oliver Coates een echt boerenjaar. Tel daarbij de samenwerkingen met Mica Levi en Jonny Greenwood en na zijn passage op BRDCST wordt u instant fan.
ROGER ROBINSON & DISRUPT
De iconische Trinidadiaanse auteur/spreker/muzikant Roger Robinson – tevens lid van King Midas Sound – slaat speciaal voor BRDCST de handen in elkaar met geluidsbricoleur Disrupt. Samen nemen ze je mee naar de gouden jaren van de dub poetry, met bovenop enkele old school samples, huisgemaakte synthesizers en delays. Linton Kwesi Johnson-fans unite!
SHOPPING (uk)
3.360.000.000 zoekresultaten geeft Google aan bij een search op de Londense punkband Shopping. Ze zijn the odd one out op de billing maar klinken zo aanstekelijk dat we het logisch vinden dat Fat Cat hen meteen een platendeal aanbood.
FELICIA ATKINSON (Fr.)
Felicia Atkinson is een Franse visual artist, schrijfster en muzikante, die ook bekend is onder de naam Je Suis Le Petit Chevalier. Ze is een geluidskunstenares pur sang, met atmosferische soundscapes en elektronische noise als voornaamste uitgangspunten.
DAN HAYHURST (uk)
Dan Hayhurst – de helft van het excentrieke audiovisuele duo Sculpture – zoekt zijn eigen muzikale limieten op met zijn solo-debuutplaat ‘Critter Party’. Verwacht je aan bevreemdende geluiden met hyper kinetische bliepjes en af en toe een streep videogame-muziek erdoor, oftewel: rare, maar fenomenale muziek.
CAKES DA KILLA (us)
De Amerikaanse rapper Rashard Bradshaw – aka Cakes Da Killa – brak in ’16 door met zijn eersteklas debuutalbum ‘Hedonism’ waarmee hij in de voetsporen trad van o.a. Mykki Blanco (met wie hij samen werkte op diens mixtape ‘Gay Dog Food’) en Zebra Katz. Allen doorbraken zo – net als Frank Ocean - de stilte/vooroordelen over ’being gay in the hip hop scene’. Net als zijn kunstenaarscollectief Qween Beat (zie ook LSDXOXO, quest?onmarc,...) wierp Cakes Da Killa zich op als boegbeeld van de hele LGBT-hip hop/Queer Rap-scene. Aan Pitchfork verklaarde hij ooit: ‘Let's focus on the overall narrative of my work as opposed to a bar where I talk about giving a blow job.’ Check alvast de fantastische energieke/dansbare tracks ‘New Phone (Who Dis)’ en ‘Talkin Greezy’.