Een welverdiende AB-finale voor Eefje en haar bijzondere Bitterzoet-tournee.
Na een uitverkocht, indrukwekkend AB-optreden in juni van dit jaar en nu weer een terecht gelauwerde Pukkelpop-passage komt Eefje de Visser op donderdag 8 december gretig terug naar AB met haar sensuele, sierlijke, subtiele, slimme show! Kom dit horen en zien, kom Eefje en haar feeërieke muzikale universum meebeleven. Dit concert gaat gepaard met zo maar even twee concerten (op 5 en 6 december) in het Amsterdamse Koninklijk Theater Carré!
Dit voorjaar speelde Eefje de Visser haar ‘Bitterzoet’-shows nadat de tour aanvankelijk werd uitgesteld door de pandemie. Voor deze full band show neemt Eefje haar 5-koppige band mee. Voor de visuele productie werkte Eefje samen met haar vaste Belgische lichtontwerper Randall Diagre, Nederlands lichtkunstenaar Nick Verstand en choreograaf Sandra Hilaerts. De show kreeg veel lovende reacties van het publiek en de pers. Het optreden op Pinkpop in het verlengde van de tour werd door VPRO's 3voor12 zelfs verkozen tot het beste optreden van het festival. Afgelopen weekend maakte Eefje de Visser indruk op Lowlands waarmee zij haar Nederlandse festivalseizoen afsloot.
Vlak voor de lockdown verscheen in 2020 het album van de Nederlandse zangeres. In hetzelfde jaar sleepte ze meerdere prijzen in de wacht waaronder de Edison Popprijs in de categorieën ‘Alternatief’ en ‘Beste Plaat’, de 3FM Award voor ‘Beste Artiest’, de Gouden Notenkraker, een 3voor12 Award en de Buma Award voor ‘Beste Album’ en ‘Beste Album Alternatief’.
Eefje de Vissers langspeler ‘Bitterzoet’ zoekt naar betekenis in een schuilplaats van abstracte denkbeelden. In het project gebruikt zij de Nederlandse taal op een poëtische manier en geeft daarmee haar teksten sfeer. Haar werk is productioneel gezien experimenteel van aard, maar vangt de meest menselijke emoties, waardoor de luisteraar altijd kan aansluiten.
De in Gent wonende artiest maakt in haar muziek op een steeds prominentere manier gebruik van andere kunstvormen zoals film en dans. In 2020 verscheen een concertfilm, eveneens genaamd ‘Bitterzoet’. In haar shows komt deze combinatie van verschillende kunsten veelvoudig terug.
Eefje brengt Monolithe mee als voorprogramma: MONOLITHE NOIR en daarover KnackFocus, 4*/5: 'De in Brussel gevestigde Bretoen Antoine Pasqualini noemde zijn project Monolithe Noir naar de rechthoekige rots uit de Space Odyssey-verhalen van Arthur C. Clarke. Zijn derde plaat Rin laat op markante wijze horen hoe gepast dat was. Tussen de blokken prog, ambient, electro, postrock en folk pikt je verbeelding zowel echo’s van oeroude heidense rituelen als hypnothiserende sf-visioenen op..
Pasqualini’s krautrock verlaat zich niet op metronoomdrums, wél op inventief getrommel met een slingerende stuwkracht. Modulaire synths zwermen akelig rond je oren, maar ook melancholie krijgt speelruimte. Qua toon én kwaliteit vormt Rin een straf triumviraat met Portishead’s Third en James Holden’s The Animal Spirits.'
Concert Pictures © Daria Miasoedova