Leftfield guitar blues-improv & analog synth waves
Marcia Bassett is een muzikant, performer en kunstenaar uit New York die bekend staat om haar innovatieve en onconventionele benadering van muziek. Met geluidscollages en improvisatie fabriceert ze meeslepende audiovisuele omgevingen. Of ze nu werkt met traditionele instrumenten of experimentelere, elektronische media, Bassett verlegt voortdurend de grenzen van geluid en beeld om een onstuimig sonisch samenspel van buitenaardse verhalen te creëren. Recente solo-opnames zijn haar Midnight Xpander LP opgenomen in het EMS (Stockholm), de cassette Undulating Arkasboning, uitgebracht op Artsy Records (2022), en een Digi-EP, Altering The Form, op het Belgische KraakRecords label KRUT. Ze werkte al samen met artiesten als Ursula Scherrer, Samara Lubelski, Ted Gordon en Jeffery Perkins om haar installaties en multimediaprojecten vorm te geven. Haar grensverleggende aanpak, voorliefde voor samenwerking en niet aflatende verkenning van het sonische rijk blijven het hedendaagse muzieklandschap inspireren en vormgeven.
Ignatz is het alter-ego van Bram Devens. Met een akoestische gitaar en een paar effecten creëert hij zijn geheel eigen stijl omschreven kan worden als Euro blues met improv-elementen. In 1910 creëerde tekenaar George Herriman de strip Krazy Kat. Ignatz, een gemene muis, was de aartsvijand van Krazy Kat en zijn favoriete bezigheid was bakstenen gooien naar het hoofd van Krazy Kat (die de acties van de muis verkeerd interpreteerde als liefdesverklaringen). De Belgische artiest Bram Devens gebruikt Ignatz als zijn alter ego en komt gewapend met zijn eigen stapel bakstenen; spaarzame, emotionele liedjes geboren uit de menselijke conditie, verpakt in effecten, aangetast door tape, voortgestuwd door improvisatie en spontaniteit. De songs van Ignatz komen voort uit een bekend kader van gestripte folk, waarbij Devens' vertolking doet denken aan het louche primitivisme van V.U. of Henry Flynt - maar deze songs klinken omgekeerd, op drift geslagen, hun koele touch verhullen een verlamde hitte onder de oppervlakte. Waar Devens' fretwerk versierd is, wordt het uitgevoerd met een verfijnde grofheid. Autonome loops verstrengelen elkaar. Nummers strijken langs percussie, basnoten of een schaars keyboardmotief. Een stem trekt zich terug uit het hart van het nummer in een ontwrichte, gebarsten lijzigheid.
Anspachlaan 178, is een nieuwe plek in de stad waar AB een stukje de werking van het AB Salon, tijdelijk gesloten wegens verbouwingswerken, zal verderzetten. Het is de nieuwe, gezellige plek van Growfunding dat voor en door sociale projecten zorgt voor een bruisende sfeer van co-creatie. Een plek met alles erop en eraan, die een extra dimensie geeft aan haar begeleiding. Zo kunnen we meer inzetten op het offline, participatieve aspect van een crowdfundingcampagne, zoals benefietevenementen. (Voormalige) Growfunding-projecten, Brusselse stadsprojecten en externen kunnen van de plek gebruiken maken voor een brede waaier aan activiteiten: een debat, een filmscreening, een tweedehands kledingverkoop, een feest waar jonge Brusselse DJ’s podiumervaring kunnen opdoen, …. De plek onderscheidt zich van de omringende cafés en eventzalen door één groot verschil: ‘all profit goes to social projects on Growfunding BXL.’ Oftewel: alle winst die aan de bar gegenereerd wordt, komt terecht in een fonds waarmee Brusselse Growfunding-campagnes gecofinancierd worden.