Double bill met leden van Tortoise, The Sea and Cake & To Rococo Rot
Sam Prekop (The Sea And Cake) en John McEntire (Tortoise, The Sea en Cake) laten analoge synths van vroege house via Göttching’s E2-E4 naar nieuwe horizonten zoemen, in een dubbelbil met So Sner een duo van Stefan Schneider (Mapstation, To Rococo Rot) en Susanna Gartmayer dat elektronica en basklarinet heerlijk laat versmelten, geworteld in de vroege jaren tachtig en reikend naar de toekomst.
SAM PREKOP & JOHN MCENTIRE
Na zo’n drie decennia te hebben samengewerkt in de genreoverschrijdende rockband The Sea and Cake, sloegen Sam Prekop en Tortoise drummer John McEntire in 2019 eindelijk de handen ineen als duo. Het integreren van elektronische muziek in nieuwe context was immers iets dat ze beiden al geruime tijd wilden doen. Hun debuutalbum ‘Sons Of’ werd uitgebracht door Thrill Jockey in de zomer van 2022. De verschillende synthesizermodules, samplers, triggerpads en effecten die het duo aanwendt, dienen als hulpmiddelen bij het creëren van unieke texturen en het aanboren van nieuwe klankwerelden.
Prekop en McEntire begrijpen als geen ander hoe een popsong in elkaar zit en passen die kennis als duo ook toe. Zo weten ze erg dynamische stukken te creëren met steeds verschuivende tonaliteiten en magnetiserende grooves die ons van vroege house, via Manuel Göttchings E2-E4 naar nieuwe horizonten laten zoemen.
SO SNER: STEFAN SCHNEIDER - SUSANNA GARTMAYER
Stefan Schneider (elektronica) en Susanna Gartmayer (basklarinet) ontmoetten elkaar in 2015 op het Approximation Festival in Düsseldorf, waar Schneider zo onder de indruk was van Gartmayers polyfone werk op haar instrument dat hij al snel een samenwerking voorstelde. Datzelfde jaar namen ze het eerste deel op van hun debuutalbum ‘Reime’ (2022, TAL records) in de voormalige Kling Klang-studio van Kraftwerk. Het tweede deel werd in de zomer van 2020 opgenomen in de Stammhauskerk in Düsseldorf-Kaiserswerth, waar de houten lambrisering voor een organische akoestiek zorgde.
Het geluid van So Sner is net zozeer gericht op experiment als het is geworteld in de traditie, wat resulteert in een groot aantal stemmingen en texturen, van speelse melodische frasen en broeierige grooves tot pulserende industriële waanzin.
Fotocredits: Markus Luigs & Schiko