Tweedaagse triple bill als eerbetoon aan 30 jaar jazzlabel W.E.R.F. records
Het Brugse jazzlabel W.E.R.F. records – de afkorting van Wasted Energy Record Factory – werd in 1993 opgericht als een eenmalige ondersteuning aan de Brugse pianist Kris Defoort. Dertig jaar later leest de lijst van muzikanten die op het label verschenen als een encyclopedisch overzicht van de Belgische jazz. Denk maar aan pioniers als Brussels Jazz Orchestra of Robin Verheyen (TaxiWars), maar ook de jongste baanbrekers zoals Vitja Pauwels, MDCIII, Karen Willems, PAARD., Dorian Dumont of schntzl. Naar aanleiding van de 30ste verjaardag eert AB het label met een heuse tweedaagse.
ODIL FEAT. NINA KORTEKAAS PRESENTS UMHEIMLICH (20u)
De van oorsprong Zwitserse pianist Camille-Alban Spreng vertoeft al ruim tien jaar in Brussel. Sprengs actieveld is verspreid over zowel jazz, geïmproviseerde (elektronische) muziek, art performance als theater. Met zijn vaste band ODIL debuteert hij – na eerdere releases - weldra op W.E.R.F. records met het album Unheimlich. Extra troef: de stem van Portland-frontvrouw ad interim Nina Kortekaas (zie ook: Noa Lee).
ALEX KOO (20u45)
De Belgisch-Japanse pianist Alex Koo werd door het gezaghebbende Amerikaanse Downbeat Jazz Magazine reeds gelauwerd met de woorden “stunningly original”. London Jazz News schreef: “He is a superbly original composer.” Trouw vergeleek hem met een grootmeester: “De naam Keith Jarrett kwam meermaals in gedachten. Niet omdat Koo’s spel zo op dat van de Amerikaanse meester lijkt, maar omdat het van hetzelfde zeldzaam hoge niveau is.” Ook in eigen land volgt de ene laaiende recensie de andere op: “België is te klein voor pianist Alex Koo” of “Wij zijn met verstomming geslagen”, lezen we in De Tijd en Le Soir. Met zijn album Etudes for Piano laat hij zijn voorliefde voor Debussy, Chopin, Reich en Rachmaninov enerzijds en Keith Jarrett, Craig Taborn, Brian Eno en Philip Glass anderzijds, mooi samenvloeien.
DON KAPOT PRESENTS I LOVE TEMPO (22u)
Wie zijn wij om De Volkskrant tegen te spreken? “Er zit veel vernieuwingsdrang en spanning in de hedendaagse Belgische jazz, want de orkaan die Don Kapot veroorzaakte, bleef nog lang in het hoofd nawaaien. Punk en freejazz lagen zelden zo dicht bij elkaar als hier.” Ook Written in Music zwaaide met de loftrompet: “Weinig bands in België blazen je live zo omver met hun energie, volume en inventieve kronkels als het prettig gestoorde Don Kapot.” Hoog tijd dus om Don Kapot hun vierde en jongste album I Love Tempo - in een productie van Deerhoof-drummer Greg Saunier - te laten voorstellen.