Exquise global sounds double bill vol Turkse psychedelica en Ethiopische pracht
Feeërieën 2019: welkom in onze muzikale outdoor wünderkammer
Welkom op alweer de 16de editie van ons jaarlijks outdoor feeëriek festival de Feeërieën! Met enige trots openen we ook dit jaar opnieuw de deuren van onze muzikale wünderkammer. En die bruist, verbaast, beroert, verbindt en verwondert. Want op welk festival vind je in één trek hyperkinetische footwork uit Chicago, opzwepende discofunk uit Somalië, Turkse psychedelica, een sopraanstem waarvan onze adem stokt, een Ethiopische harpistedie op ‘King David’s Harp’ speelt, een mannenkoor die de sfeer van Kurt Weill oproept én een streep doorleefde Afro-Amerikaanse poëzie? Inderdaad!
Soundtrack by: (Turkish) Ladies On Records (Dj Set)
De in Polen geboren, maar in Istanboel residerende Kornelia Binicewicz heeft ‘iets’ met muziek. ‘Iets’ zoals in ‘alles’. Ze is niet alleen curator maar ook fervent verzamelaar en antropologe met een voorliefde voor (vrouwelijke) Turkse muziek. Ze is de vrouw achter de compilaties ‘Uzelli Psychedelic Anadolu’ (een selectie tracks van het Turkse label Uzelli Kaset) en het uitmuntende en prachtig vormgegeven ‘Turkish Ladies. Female Singers from Turkey 1974 – 1988’. Die laatste verscheen op haar eigenste label Ladies On Records.
Op haar uiterst dansbare vinyl only dj-sets weerklinken ‘Hypnotizing grooves, belly dance beasts with synths and organs, edgy sounds from all four corners of the earth blend with westernized arrangements and hip styles of 60s, 70s & 80s.’ Kortom: party galore!
Derya Yildirim & Grup Şimşek (tr-de-fr-gb)
Eén van onze mooiste AB-ervaringen ooit? Het optreden van de (inmiddels 71-jarige) Turkse heldin en protestzangeres Selda Bağcan die in 2018 met haar présence en indrukwekkende stem voor een 1000-koppig publiek van de wereld plots een betere plek maakte. Maar ook opener Derya Yildirim pakte die avond onze ziel na slechts luttele seconden gewillig in. Derya’s prachtige stem weerspiegelt dan ook zowel melancholie als verlangen. Haar signature sound vind je op de ronduit prachtige track ‘Nem Kaldi’ waarvoor de endless repeat knop wel lijkt uitgevonden te zijn.
Dit voorjaar verscheen eindelijk Derya’s debuut ‘Kar Yağar’ (via het excellente Zwitserse label Bongo Joe), wat zoveel betekent als ‘de sneeuw valt’. Met haar begeleidingsgroep Grup Şimşek (met leden van over heel Europa) serveert ze opnieuw heerlijk verslavende hypnotiserende Anatolische psych-pop. Zeg maar: een zalvende mix van Turkse folk, grooves, jazz en psychedelica.
Naast eigen composities vertolkt Derya Yildirim ook parels van landgenoten als Selda, Barış Manço, Moğollar, alsook werk van de Turkse dichter Nazım Hikmet. Recent deed ze haar intrede in de klassieke wereld door haar samenwerking met het Ensemble Resonanz uit Hamburg, waarbij ze Turkse, Anatolische, Griekse en Koerdische composities herwerkt onder de noemer ‘Derya’s Songbook’. Onze uitnodiging ligt al klaar.
Sosena Gebre Eyesus (Et)
Wat een ontdekking deze Ethiopische harpiste Sosena Gebre Eyesus! Bedankt Rewire festival (Den Haag) om haar eerder dit jaar een podium aan te bieden én dank u Little Axe Records om haar debuut afgelopen jaar op de wereld los te laten. Sosena speelt op de beganna, beter gekend als ‘King David’s Harp’: één van 's werelds oudste snaarinstrumenten, dat in de oudheid werd bespeeld om kwade geesten te verdrijven. De beganna werd destijds enkel bespeeld door de aristocratie en door priesters om orthodoxe Ethiopische hymnes te begeleiden.
Sosena Gebre Eyesus is één van de weinige hedendaagse beoefenaars van de beganna. Maar hoe! Haar stem klinkt zacht en kalmerend, alsof ze slaapliedjes fluistert en haar harp produceert lage ‘buzzing’ tonen. ‘Sosena Gebre Eyesus magically creates a rarefied atmosphere that feels absolutely necessary and vital for these most turbulent of days