de portables & Tomàn: Vlaamse muzikale Grand Cru in de Club
“de portables blijven onvoorspelbaar en geestig, maar op ‘It’s Time To Leave This World Behind’ valt toch vooral op hoe goed ze zijn.” (HUMO)
“De nieuwe plaat van de peetvaders van de Belgische slaapkamermuziek is opnieuw heerlijk lo-fi en typisch portables in alle opzichten, muzikaal spannend en inhoudelijk zeer geestig.” (Duyster - Stubru)
Al 16 jaar schrijft het Gentse collectief de portables in de luwte van het Vlaamse commerciële muziekcircus, ver weg van hitlijsten en verkoopcijfers, parels van songs bijeen. Dat is op hun nieuwste lp, hun zevende inmiddels en enkel op vinyl en digitaal te verkrijgen via het Italiaanse Almost Halloween Time Records, niet anders. Opnieuw werd er duchtig geknutseld met folktronica, postrock, lofi, psychedelische noise en slowcore en die muzikale hutsepot, ‘It’s Time To Leave The World Behind’’ genaamd, smaakt opnieuw uitmuntend. De titel van de plaat verwijst naar een driedelige spacerock opera, iets met parallelle dimensies, aliens en raketten en de hilarische, van de pot gerukte lyrics vol absurde verhalen zijn de perfecte verpakking voor de nodige dosis maatschappijkritiek.
Verbeelding heeft dit kwartet genoeg en dat uit zich dan ook in spannende en avontuurlijke muziekjes. Voor standaard popclichés en voorgekauwde melodieën moet je niet bij de portables zijn, en dat kunnen we met AB alleen maar heel luid toejuichen. Check zeker hun knappe Dinosaur Jr.-cover van ‘No Bones’ en het in West-Vlaams ingezongen kinderliedje ‘Regenbomen’. Hun najaarstour viel in het water omdat drummer Wio D’Hespeel zijn pols brak dus het concert in AB wordt het eerste in een hopelijk lange reeks voor de portables. http://portables.bandcamp.com/
Na omzwervingen bij Raketkanon, Senne Guns, Low Vertical en een pak andere muzikale projecten (o.a. productie van de platen van Kapitan Korsakov en Renée) zijn de vijf van Tomàn opnieuw samen de studio ingedoken. ‘Postrockhits volume II’ heet nummer vier, een lichte sneer naar de stijl die hen steeds werd opgespeld bij vorige albums, en na het fantastische ‘Where Wolves Wear Wolf Wear’ uit ’09 zijn de verwachtingen hooggespannen. Focus Knack schreef hierover: “Gedurfd en avontuurlijk werkstuk dat een overdonderend applaus verdient” en we zijn er haast zeker van dat we de handen weer oorverdovend op elkaar zullen mogen slaan voor hun ‘Postrockhits’. Tomàn belooft een quasi instrumentale plaat vol filmische cosmic-krautrock waarbij het keyboard het haalt van de gitaar met bands als Can, Fuck Buttons en Oneohtrix Point Never als referentie. Een mooie belofte die we graag snel ingelost zien!