Hypnagogic pop, post dubstep en witch house op één avond in the mix. Zo bent u meteen in één klap mee met de nieuwe (onder)grondse (sub)stromingen binnen ‘dance’. Hoewel de waarschijnlijkheid bestaat dat er tegen dan alweer een handvol nieuwe subgenres zijn ontstaan. Horen we daar iemand drumstep roepen in de verte?
20.15u - Hype Williams (UK/DE)
"The missing link between Ariel Pink and Aphex Twin" (The Guardian)
"An obscure, lo-fi form of dub-inflected half-pop as much akin to the post-industrial funk of 23 Skidoo and early Cabaret Voltaire as the scratchy psych of The Skaters." (The Wire)
Over Hype Williams – niet te verwarren met de gelijknamige hip hop video director - is niet meteen veel geweten. Dit duo (Roy Blunt en Inga Copeland) werd opgericht in Londen, maar resideert in Berlijn. Hun versie van Sade’s ‘Sweetest Taboo’ (omgedoopt tot ‘The Throning’) is alvast een underground klassieker op het wereld weidse web. Blogspot No Fear Of Pop omschreef hun muziek nog het meest treffend: “All obvious resemblances to contemporary American hypnagogists aside, Hype Williams assembles mesmerizing, 80s infused samples and blends them into awesome tunes driven by slowly captivating beats”. Hoewel hun muziek in hoofdzaak via YouTube wordt verspreid (met telkens bijhorende clips), zag hun debuut ‘Find Out What Happens When People Stop Being Polite, And Start Gettin Reel’ net het daglicht.
21.30u - Darkstar (UK)
‘De heilige graal van de futuristische dubstep’ is nog steeds het indrukwekkende door Kode9 gerunde label Hyperdub. Met signings als Burial, King Midas Sound en Ikonika zet Hyperdub inderdaad de bakens van het genre uit. Met het album ‘North’ van het trio Darkstar brachten ze zondermeer de meest popgetinte plaat ooit op het label uit. Darkstar zette dan ook al eerder Radiohead’s ‘Videotape’ (tevens opgepikt door dubstep koningin annex BBC host Mary Ann Hobbs) alsook The Human League’s ‘Gold’ naar hun hand. Samen met James Blake (dé muzikale hoop van ’11) en Mount Kimbie behoort Darkstar tot het kroonkransje van de post dubstep golf. Tot slot: hun track ‘Aidys Girl Is A Computer‘ is een klassieker in het genre en met James Buttery heeft dit trio overigens een excellente zanger in huis die hun elektronische melancholie mooi vorm geeft. Ook fun: de BBC omschreef Darkstar afgelopen jaar als – hou u vast - ‘sadstep’.
22.30 u - oOoOO (us - dj set)
Naast Salem, Creep, Balam Acab en White Ring is oOoOO één van de vaandeldragers van het witch house genre. Tenzij u het liever drag house of haunted house noemt. Zeg maar: een mysterieuze mengeling van r&b, dubstep, electro, drugs en hekserij. Witch house haalde het zelfs in De Morgen als een van dé woorden die 2010 bepaalden. Achter oOoOO (spreek uit als: ‘oh’) schuilt de in San Francisco residerende Christopher Dexter Greenspan, een discipel van ‘Untrue’ van Burial. Zijn gelijknamige debuut-ep verscheen via Tri Angle Records (zie ook: Balam Acab, Stalker,…) en roept de sfeer van Fever Ray en Salem op. Boomkat hierover: “simply one of the most extraordinary debut records we've heard in a long time.”
SOUNDTRACK BY... BL13P DJ
►►► DOMINO FACTS…
Domino legde in het verleden vaak de focus op substromingen van de alternatieve dance. Zo speelde dubstepkoning Skream reeds in ’07 in de ABClub, jaren voor zijn eerste top 10 hit (een remix van ‘In For The Kill’ van La Roux) en zijn succes met de dubstep supergroep Magnetic Man. LCD Soundsystem stond in ’05 voor een vol huis, het jaar dat hun titelloos debuut verscheen.
Het Britse label Ninja Tune dat afgelopen jaar zijn 20ste verjaardag vierde, leverde als constante mooie dwarse acts af met o.a. Jaga Jazzist (in ’02 met hun eerste Belgische show), Amon Tobin (in ’07 met zijn indrukwekkende surround show), The Cinematic Orchestra (in ’02 achter de draaitafels) alsook topper Roots Manuva alreeds in ’99, twee jaar voor zijn hit ‘Witness (1 hope)’ uit kwam.
Het dubstep label Hyperdub (nu present met Darkstar) viert zijn derde passage na het indrukwekkende King Midas Sound alsook het bezoek van Hyperdub-labeleigenaar Kode9 zelf met MC Spaceape achter de microfoon.
Verder in de dubhoek maakte Rhythm & Sound indruk in ’05. Het duo is inmiddels gesplit en Mauritz Von Oswald (onder de naam Mauritz Von Oswald Trio) brengt nu platen uit op Honest Jon’s, het label van Gorillaz en Blur bezieler Damon Albarn.