Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
Hedendaags klassiek, cutting edge electronica, American primitive guitar,…
Niet minder dan 8 locaties boordevol hedendaags klassiek, cutting edge electro, een artiest op handen gedragen door Björk, een avond met als thema American primitive guitar en een indie-gitaargod.
Volledige line-up en timetable: www.BRDCST.be
K Á R Y Y N (sy/us) – CHARLOTTE ADIGÉRY (be) - STEVE GUNN (us) – DEAF CENTER (no) – RAUELSSON (es) – GWENIFER RAYMOND (uk) – BRECHT AMEEL (be) – PAPERCUTS (us) – DUBLE SALIH (tr) – BLISS SIGNAL (uk) – WE LIKE WE (dk) – MUMDANCE (uk) - ECHOES OF ZOO (be) …
BRDCST neemt je vandaag mee op een wonderlijke trip langs acht locaties met artiesten uit evenveel landen en minstens evenveel genres. Zo palmt BRDCST de stad in met nabijgelegen concertplekken als Café Bonnefooi, Café Central, La Machine, Beursschouwburg én cinema Palace. Dat allemaal op een steenworp van AB met op elke plek een vaste thematiek.
AB biedt een blik op de toekomst en steekt de hand in het vuur dat K Á R Y Y N en onze eigenste Charlotte Adigéry in de toekomst potten gaan breken. De in Los Angeles residerende visual composer K Á R Y Y N (mét spaties en hoofdletters en Armeense en Syrische roots) kreeg al alle lofzang toebedeeld van Björk, die haar recent nog als inspiratiebron aanhaalde. In haar werk knipoogt ze naar Oneohtrix Point Never en Holly Herndon. Ook Charlotte Adigéry lijkt aan een internationale doorbraak toe naast haar electropunk-alterego WWWater. NME schreef recent nog: ‘Adigéry’s Soulwax-produced EP is a celebratory and thumping delight’. Binnenkort verschijnt haar ep ‘Zandoli’ via Soulwax’ gereputeerde DEEWEE Records.
In AB Salon primeert het thema American primitive guitar, een term die de Amerikaanse fingerpickin’ gitaarspeler en pionier John Fahey boven de doopvont hield. BRDCST wijdt een hele avond aan het genre en eert dus impliciet John Fahey en Jack Rose en laat zo de Welshe Gwenifer Raymond en de Brusselse Brecht Ameel aansluiten bij generatiegenoten als James Blackshaw, Daniel Bachman en Bill Orcutt. Ook John Fahey-fan Steve Gunn is present: de indie-gitaargod Steve Gunn die recent nog door Slug Magazine werd omschreven als ‘Steve Gunn = José González + Donovan + Ryley Walker’.
Het Berlijnse hedendaags modern klassiek/ambient-label Sonic Pieces viert dit jaar z’n 10-jarig bestaan. Naar aanleiding hiervan geeft BRDCST Sonic Pieces-bezieler en founding mother Monique Recknagel carte blanche om een heuse avond rond dit boutique label op te zetten. Op het appel: het Deense quartet We like We, de Spaanse neoklassieke/electrocomponist Rauelsson en het bijna mythische post-classical droneduo Deaf Center.
Onder de noemer The Art Of Noise – een knipoog naar het futuristisch manifest ‘L’Arte dei Rumori’ van Luigi Russolo – kan u dagelijks terecht voor (claustrofobische) (punk) noise (rock) en messcherpe experimentele electro. Klaar voor het allesvernietigende Bliss Signal ofte: noise & electro meets black metal?
Voor je dagelijkse portie hedendaagse Turkse psychedelica – klinkt als: ‘Pink Floyd op saz’ -kan je terecht in Café Bonnefooi. Voor (avant-)jazz moet je op het podium van het nabijgelegen La Machine zijn, met Bendik Giske, een Noorse transgendersaxofonist die zowel knipoogt naar Lindstrøm als Colin Stetson.
Feestelijk afsluiten doen we zoals elke avond onder de noemer BRDCST BY NGHT in Beursschouwburg met grimeproducer Mumdance.