Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
Exquise post classical double bill met (wereld)premières
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenzeloosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retro futuristische elektronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
Hedendaags klassiek – vaak omschreven als new classical of post classical – is in wezen klassieke muziek, zij het verweven met elektronische klanken en vaak field recordings en dus perfect BRDCST-voer. ‘We’re bringing a punk ethos into the classical world’ liet de IJslandse componist Ólafur Arnalds onlangs optekenen in Uncut. Terecht en bovendien opvallend: een aantal artiesten uit deze scène werden recentelijk omarmd door Deutsche Grammophon: het oudste klassieke muzieklabel ter wereld.
HAUSCHKA PRESENTS ‘WHAT IF’ (d)
BRDCST presenteert de Belgische première van ‘What IF’, het jongste te verschijnen album van Hauschka een project met niet minder dan drie piano’s waarvan twee elektronisch aangestuurd. De Duitse pianovirtuoos Volker Bertellman – het brein achter Hauschka - is vele dingen tegelijk: componist en songschrijver, maar ook experimenteel muzikant en devoot bevlogen in ‘de kunde’ van ‘prepared piano‘. Met die techniek experimenteert de pianist door verschillende voorwerpen - van stukjes papier tot kroonkurken, pingpongballen en drumstokjes - op de snaren van de piano te leggen. Must see!
ECHO COLLECTIVE PLAYS ‘AMNESIAC’ (RADIOHEAD)
BRDCST presenteert tevens de wereldpremière van Echo Collective plays ‘Amnesiac’ (Radiohead). Zeg maar: het resultaat van een commissioned work waarbij AB aan het strijkkwartet van A Winged Victory For The Sullen vroeg om ‘Amnesiac’ (uit 2001) – het broertje van dwarsligger ‘Kid A’ – te laten klinken alsof het een klassiek meesterwerk is.
Het klassiek geschoolde ensemble Echo Collective heeft op relatief korte tijd een mooi parcours afgelegd. In ’16 stonden ze twee maal op het podium van de Londense Barbican (met zowel Stars of The Lid als Jóhann Jóhannsson) en op het AB-podium fungeerde ze als strijkersensemble bij Blixa Bargeld (Einstürzende Neubauten) die liet optekenen dat hij het ensemble geweldig vond. In ‘15 herwerkte Echo Collective op vraag van AB eveneens Burzum’s conceptalbum ‘Dauði Baldrs’. Zeg maar: één van de twee donkere ambient albums die de Noorse black metal legende Varg Vikernes opnam tijdens zijn meer dan 15-jarige gevangenschap. Focus Knack omschreef dit event als ‘een majestueus concert’.
Middels een concertresidentie in Huis 23 – dat resulteerde in vier concerten – kon het publiek ‘the shaping of …’ van dichtbij horen evolueren. Tijdens BRDCST zal Echo Collective voor het eerst het album integraal spelen. Horen is huiveren. Thom Yorke, u komt toch ook?