Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
BRDCST: de jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier
AB presenteert met veel goesting de 6e editie van BRDCST! Onze jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier verwelkomt van 7 tot en met 9 april om en bij de 30 artiesten uit 4 verschillende continenten.
Op 7, 8 en 9 april dompelen we je onder in de scherpste muziek van het moment!
► ZATERDAG 8 APRIL
KODE 9 PRESENTS ‘ESCAPOLOGY’ (LIVE A/V SHOW) + SARATHY KORWAR PRESENTS ‘KALAK’ + TOM SKINNER PRESENTS ‘VOICES OF BISHARA’ + STEVE GUNN X DAVID MOORE PRESENT ‘LET THE MOON BE A PLANET’ + TIM HECKER + ILL CONSIDERED + STEVE GUNN x ZOH AMBA + TAQBIR + BLOEDNEUS & DE SNUITKEVER + BOLIS PUPUL (LIVE SYNTH SET) + LIONSTORM + VIEZE MEISJE + DJ MARCELLE / ANOTHER NICE MESS + AMBER MEULENIJZER
Op dag 2 van BRDCST ontvangen we 3 kleppers uit de London jazzscene: Tom Skinner ( The Smile en The Comet Is Coming), percussionist Sarathy Korwar én het superbe Ill Considered. De show van Kode9 wordt (om Boomkat te citeren) ‘SO FUCKING NEXT LEVEL’. Vieze Meisje serveert ons ‘powezie’ op muziek en de Nederlandse queer rapact Lionstorm steekt een middelvinger op naar de heteronormatieve standaard. De ambient electronische artiest Tim Hecker komt nieuw werk voorstellen en songwriter Steve Gunn zal maar liefst 2 keer aantreden, eenmaal met pianist David Moore (Bing & Ruth), andermaal met de 22-jarige indrukwekkende saxofoniste Zoh Amba. Dubbel feest! Nog meer feest op de dansvloer later die avond met DEEWEE-protegé Bolis Pupul en DJ Marcelle.
► ► ►
KODE 9 PRESENTS ‘ESCAPOLOGY’ (LIVE A/V SHOW + DJ SET) (gb)
Wie Kode9’s muzikale openheid én identiteit wil vatten: volg ons stappenplan! #1: beluister zijn dub infused albums ‘Memories of the Future’ (‘06) en ‘Black Sun’ (‘11) die hij opnam met zielsgenoot/MC The Spaceape (r.i.p.) en hoor hoe tijdloos die nog steeds klinken. #2: luister naar ‘FABRICLIVE 100’, dixit Resident Advisor ‘a landmark mix' die hij met Burial in elkaar knutselde en zijn muzikaal visionaire denken volop illustreert. #3: exploreer zijn label Hyperdub met karakterkoppen als Burial, Klein, Lee Gamble of Moor Mother. #4 : luister naar zijn jongste album: ‘Escapology’ waarop Kode9 volop experimenteert met Chicago footwork, Zuid-Afrikaanse gqom, minimal techno en UK funky. Om Boomkat te citeren: ‘THIS IS SO FUCKING NEXT LEVEL’. Kode9 is zijn tijd dan ook steeds vér vooruit. Nu voor het eerst in België met zijn A/V show.
Opgelet: deze show bestaat uit twee delen: een LIVE A/V SHOW gevolgd door een DJ SET, die beide 45 minuten duren.
SARATHY KORWAR PRESENTS ‘KALAK’ (gb)
De CV van de in Amerika geboren, in India opgegroeide en in Londen residerende percussionist Sarathy Korwar oogt zondermeer indrukwekkend. Zijn debuut ‘Day To Day’ (‘16) verscheen via het befaamde label Ninja Tune. Four Tet en Gilles Peterson werden instant fan. Zijn A.R.E.-project realiseerde hij met de hulp van Hieroglyphic Being en meester Shabaka Hutchings. Met Upaj Collective herwerkte hij in 2018 klassiekers van o.a. Alice Coltrane, Pharoah Sanders en Don Cherry.
Met zijn jongste album ‘Kalak’ legt Korwar een Indo-futurist manifesto neer met behulp van de New Yorkse producer Photay en met goed volk als Danalogue, Tamar Osborn en Al MacSween. De Volkskrant lauwerde het album met een *****-recensie: ‘Een magistrale mix van Indiase percussie, jazz en dance.’
TOM SKINNER PRESENTS ‘THE VOICES OF BISHARA’ (gb)
Met Tom Skinner (zie: The Smile en The Comet Is Coming) halen we een klepper uit de Londense jazzscene in huis. Zijn debuut-EP ‘The Voices of Bishara’ is zondermeer een 18-karaat jazzplaat te noemen. De titel ontleende hij aan een album - ‘By Myself‘ - van cellist Abdul Wadud uit 1978 die hij tijdens Covid op endless repeat speelde. Het album verscheen op diens eigen label Bisharra, Arabisch voor ‘the bringer of good news’. Skinner: ‘We pay homage to that idea by collectively spreading light where there is increasing darkness.’ Uncut: ‘Voices of Bishara's blend of spiritual jazz, melodic hooks and propulsive rhythms makes for a remarkably refreshing record; strings bark, reeds howl and Skinner's drums dance in ecstasy.’
Goed nieuws: Skinner brengt een handvol sleutelfiguren uit de Londen jazzscene mee naar BRDCST zoals Kareem Dayes (zie: Yussef Kamaal) en saxofoniste Chelsea Carmichael (SEED Ensemble) die recentelijk debuteerde op Shabaka Hutchings label Native Rebel.
TIM HECKER (vs)
Na de release van het fantastische ‘Ravedeath, 1972’ (‘11) en zusterplaat ‘Dropped Pianos’ (‘11), is de Canadese componist Tim Hecker nog steeds een van de leidende figuren van de experimentele ambient-scene. Zowel zijn soloalbums (op labels als Kranky en 4AD), soundtracks (o.a. voor de BBC-reeks ‘The North Water’), werk voor hedendaagse dans als collabs (met o.a. Ben Frost, Daniel Lopatin en Arca) kennen telkens veel bijval bij pers, collega muzikanten en muziekfanaten. Zijn oeuvre wordt vaak omschreven als ‘structured ambient’, ‘tectonic color plates’ of ‘cathedral electronic music’. ‘There are few ambient electronic artists as consistent and groundbreaking as Tim Hecker, even if the terms ‘ambient’ and ‘electronic’ barely encompass the scope of his work.’ (Stereogum) Hecker blijft zichzelf heruitvinden. Het bewijs: zijn twee jongste albums ‘Konoyo’ en ‘Anoyo’, beide opgenomen in een Japanse tempel, waarop hij samenwerkt met een klassiek gagaku-ensemble. Aan de vooravond van BRDCST verschijnt gloednieuw werk.
STEVE GUNN x DAVID MOORE PRESENT ‘LET THE MOON BE A PLANET’ (vs)
De Amerikaanse songwriter/gitarist Steve Gunn treedt tijdens BRDCST tweemaal (zie ook: STEVE GUNN x ZOH AMBA) uit zijn eigen comfort zone. Voor zijn album ‘Nakama’ liet Steve Gunn zijn songs herwerken door ‘people that I admire knowing that their music is an inspiration to me’. Niet alleen Mdou Moctar en Circuit des Yeux hadden de eer, maar ook pianist David Moore (Bing & Ruth) die een remix maakte van diens song ‘Reflection’. Deze samenwerking wordt nu verzilverd met ‘Reflections Vol. 1: Let the Moon Be a Planet‘ dat dit voorjaar verschijnt op het New Yorkse RVNG Intl. (zie ook: Lucretia Dalt, Horse Lords,…). Het resultaat: een instrumentaal meesterwerk in de geest van Terry Riley waarop Gunn zijn melancholische gitaarmelodieën verweeft met Moore’s minimalistisch pianospel.
STEVE GUNN x ZOH AMBA (vs)
De Amerikaanse songwriter/gitarist Steve Gunn treedt tijdens BRDCST tweemaal (zie ook: STEVE GUNN X DAVID MOORE PRESENT ‘LET THE MOON BE A PLANET’) uit zijn eigen comfort zone. Met de 22-jarige indrukwekkende saxofoniste Zoh Amba, zoekt hij de improv op. Kort door de bocht – en ja, het zijn grote woorden – Zoh Amba equals Albert Ayler. Maar dan met de adem van een 22-jarige vrouw die op jonge leeftijd reeds de zegen kreeg van niemand minder dan John Zorn. Amba - Sanskriet voor ’moeder’ - groeide op in Tennessee, speelde gitaar en schreef songs tot Charlie Parker haar pad kruiste en ze instant viel voor de klankkleur van de saxofoon. Dat pad leidde al snel naar (free) jazz grootmeesters als John Coltrane en Albert Ayler die haar lichtende voorbeelden werden.
Haar gretigheid en doorzettingsvermogen culmineerden in 2022 – op 22 jarige leeftijd – in niet minder dan twee albums van haar hand. ‘O, Sun’ verscheen zowaar zelfs op John Zorn’s Tzadik label die tevens het album producete. Met het album ‘Bhakti’ (lees: ‘Devotion to God’) leverde ze al meteen haar eigen signature sound af: furieus, maar gracieus.
ILL CONSIDERED (gb)
Zoveelste superbe exploot – er lijkt geen einde aan te komen – van de Londense jazzscene. Ill Considered houdt vrijheid hoog in het vaandel waarbij structuur als beklemmend wordt ervaren en geestdrift en energie primeren. Het resultaat? ‘Vrije jazz’ à la Pharoah Sanders met flinke vlagen afrobeat, Ethio jazz en echo’s van grime en dubstep. Ook koning Shabaka Hutchings is fan en nodigde hen in 2018 uit op het befaamde Le Guess Who? festival toen hij er als curator fungeerde.
Op hun jongste – inmiddels 10de (!) - album ‘Liminal Space’ passeert goed volk zoals Theon Cross en Sarathy Korwar en werd door The Jazz Mann omschreven als ‘An impressive piece of work, skilfully combining elements of jazz, ‘world music’ and modern production techniques to create something powerful, distinctive and deeply personal.’
TAQBIR (ma)
BRDCST is zo onder de indruk van de gesluierde Marokkaanse punkband Taqbir dat ze meteen elke dag (!) van het festival mogen aantreden. Hun debuut-EP ‘Victory Belongs To Those Who Fight For A Right Cause’ telt amper vier songs en klokt af op 7 minuten. Denk Cocaine Piss meets The Slits meets X-Ray Spex. Verwacht u live aan ‘a blast of compressed rage’ (The Wire).
Taqbir trekt hard van leer: ‘By pushing their anger towards the sexism, homophobia and racism that lingers like a dark, poisonous fog around Moroccan culture, Taqbir play a very dangerous game. They are putting themselves on the frontline, risking potential imprisonment, death threats and more, just to escape the cultural prison they’ve grown up in.’ (The Quietus) Frontvrouw Aicha (schuilnaam) én haar band treden uit schrik voor repercussies dan ook steeds gesluierd op om hun identiteit te verhullen.
VIEZE MEISJE PRESENTS ‘LIFE IS A VIEZE CIRKEL’ (be)
Vieze Meisje is een samenwerking van Maya Mertens en Azertyklavierwerke. Zij - een in Brussel residerende Nederlandse theatermaakster - pent eigengereide ‘powezie’ die hartverwarmend eerlijk, hilarisch grappig en soms van een hondsbrutale elegantie is. Hij – cum laude geslaagd als jazzpianist aan het Conservatorium van Antwerpen - tovert met acrobatische biets, loeps en geluidjes die de geluidsband vormt van een dansfeestdeconstructie die eindigt in sonore chaos. Zonet verscheen haar debuut-EP ‘Life Is A Vieze Cirkel’ (via het excellente ROTKAT). Wees echter gewaarschuwd, want zonder dat je het echt beseft, treedt je toe tot De Vieze Cirkel van het leven.
LIONSTORM (nl)
BRDCST is gek van de EP ‘Kannibalisme & Masturbatie’ van LIONSTORM (ja, mét hoofdletters graag), naar eigen zeggen de allereerste queer rapact uit Nederland. Dit Amsterdamse duo - Skerrie Sterrie en Vuige Muis – veroverden recent de Nederlandse underground met hun rebelse, activistische hiphop en punk over squirten en erecties inspecteren. Thierry Baudet mag ondertussen in Nederland zijn onzin blijven spuien, de videoclips van LIONSTORM worden van Instagram en YouTube gehaald wegens té expliciet. ‘Lionstorm is rauw, vies, sexy en confronterend.’ titelde Trouw. Maar LIONSTORM maakt ook een strijdpunt: ‘We zijn net zo duidelijk en direct over onze seksualiteit als dat veel mannelijke Nederlandse rappers duidelijk zijn over de seks die ze met vrouwen hebben.’ Hun teksten zijn dan ook een vorm van protest tegen de heteronormatieve standaard.
BOLIS PUPUL – LIVE SYNTH SET (be)
DEEWEE-protégé Bolis Pupul scoorde de afgelopen maanden internationale toppen met partner in crime Charlotte Adigéry. Ook solo is hij erg productief. Denk aan de release van zijn jongste 12” ‘Neon Buddha’ en enkele erg gesmaakte live solo sets (van Primavera Weekender tot de Londense O2) waarin hij zich bedient van analoge synthesizers en sequencers. Perfecte quote: ‘Pure danceable craftsmanship. The kind that gives machines an organic aura and, for a few seconds, gives you a glimpse of the soul hidden between cables and keys.’ Ideaal voer voor fans van Chris & Cosey, Yellow Magic Orchestra of het dansvloermateriaal van de DEEWEE-studio.
BLOEDNEUS & DE SNUITKEVER (be)
Bloedneus & de Snuitkever is de nom de plume van de Brusselse soundartiest en Aulos-speler Lukas De Clerck. De Aulos is een blaasinstrument uit de oudheid bestaande uit twee van dubbelriet voorziene speelpijpen. De Clerck creëert zo op een geheel unieke manier eigentijdse composities. Afgelopen jaar verscheen op KRAAK zijn debuut ‘Milli Mille’ waarin De Clerck diep in de mogelijkheden van zijn handgemaakte instrumenten duikt. Met in reverb doordrenkte drones wordt de geest van mythische figuur satar Marsyas opnieuw tot leven gewekt.
BRDCST BY NGHT: DJ MARCELLE/ANOTHER NICE MESS (nl)
Op algemeen verzoek van het BRDCST-publiek verwelkomen we opnieuw Dj Marcelle die probleemloos vanachter haar drie (!) draaitafels switcht van dub over jungle tot postpunk en techno. Marcelle transformeerde BRDCST afgelopen jaar dan ook tot één groot dansfeest. En DJ Marcelle is dan ook de belichaming van punk binnen een vaak té voorspelbare dance-scene. Oh ja: Dj Marcelle draait van New York tot Tokio. Van Primavera Sound tot Nyege Nyege Festival. En op BRDCST. Een verzoekje? Opnieuw eindigen met die uitgebeende Scout Niblett-versie van Althea & Donna’s ‘Uptown Top Ranking’ mag! BRDCST BY NGHT? Hell yeah!
AMBER MEULENIJZER (be)
Amber Meulenijzer woont en werkt in Brussel. Met een achtergrond in geluid en beeldende kunst, onderzoekt ze de spanning tussen deze velden. Door alledaagse verwondering en intuïtie te combineren een algemene nieuwsgierigheid naar de grenzen en flexibiliteit van verschillende materialen, maakt ze werk met theatrale, cinematografische en poëtische elementen. De rol van de stilte en de toeschouwer krijgen een afzonderlijk gewicht, spelend met aan-/afwezigheid. Waar ontmoeten het oog en het oor elkaar? Wie spreekt tot wie? Wat heeft het lichaam nodig om te kunnen luisteren?
De laatste jaren spitst haar werk en onderzoek zich toe op installaties en performances met hoorn-speakers van oude intercom systemen, die ze naar verschillende contexten en landschappen brengt. Voor Broadcast brengt ze een set met deze luidsprekers, op maat van de akoestiek van AB Salon.