Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
BRDCST: de jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier
AB presenteert met veel goesting de 6e editie van BRDCST! Onze jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier verwelkomt van 7 tot en met 9 april om en bij de 30 artiesten uit vier verschillende continenten.
Op 7, 8 en 9 april dompelen we je onder in de scherpste muziek van het moment!
► VRIJDAG 7 APRIL
JAMES HOLDEN (LIVE A/V SHOW) + AMBASSADE PRESENTS ‘THE FOOL’ + BRDCST CELEBRATES THE 50TH ANNIVERSARY OF CAN’S ‘EGE BAMYASI’ + JOE RAINEY + TAQBIR + DEADLETTER + KLEINE CRACK & SLAGTER + KABAAL + WALTUR (BURENHINDER)
Wat is pow wow? Hoe klinkt het nieuwe werk van electronica-pionier James Holden? En waarom mag Marokkaanse punkband Taqbir elke dag van het festival aantreden? Dat ontdek je allemaal op BRDCST dag 1! Verwacht je ook aan nieuw werk van het Amsterdamse Ambassade, een herwerking van Can-klassieker Ege Bamyası en Antwerpse horrorcore van rapper Kleine Crack. DEADLETTER komt bewijzen hoe brandend actueel post punk kan klinken en afsluiten doen we op de dansvloer met Waltur van het all female rave collectief Burenhinder.
► ► ►
JAMES HOLDEN (LIVE A/V SHOW) (gb)
Toen James Holden in ‘18 BRDCST aandeed, stak hij zijn enthousiasme voor het programma niet onder stoelen of banken en orakelde: ‘BRDCST is the ideal antidote for paranoia, hysteria and bubbles’. Een quote die bleef nazinderen en die we zowaar tot leidraad van deze editie bombarderen. Logisch dus dat we deze electronica-pionier opnieuw on board halen.
Zijn fans zijn legio: Jehnny Beth (Savages) en Jamie xx stoppen zijn tracks regelmatig in hun DJ-sets en Thom Yorke nam Holden mee op sleeptouw met Atoms For Peace. Zijn CV oogt indrukwekkend met zijn remix-werk voor zowel Mogwai, Radiohead als GoGo Penguin. James Holden dropt letterlijk op de openingsavond zijn gloednieuwe boreling ‘Imagine This is a High Dimensional Space of all Possibilities’ (op zijn eigen label Border Community). Mooie inside info: Holden speelt zowaar alle ‘hits’ van zijn vorige albums. De A/V show is in handen van video/visual artist Chris Innerstrings die al eerder mooi werk verrichte voor o.a. Uncle Acid and the Deadbeats.
AMBASSADE PRESENTS ‘THE FOOL’ (nl)
Ambassade (het lidwoord ‘de’ lieten ze recentelijk vallen) is Amsterdams, verdomd koppig én dus zéér BRDCST-waardig. Hun debuut ‘Duistre Kamers’ – een combinatie van in reverb verdronken teksten, kouden synths en galmende drumcomputers – werd door Boomkat omschreven als ‘as memorable as the best albums of John Maus, The Normal or Fad Gadget.’ Wij mochten hun gloednieuwe (en pak experimenteler) album ‘The Fool’ reeds voorbeluisteren en zijn nog harder hooked dan daarvoor. Opvallend: Ambassade zingt nu ook in het Engels (en maakte daardoor de overstap van Knekelhuis naar het Engelse label Optimo Music), bouwt meer experiment in en klinkt percussiever dan ooit.
BRDCST x DE 50STE VERJAARDAG VAN CAN-KLASSIEKER ‘EGE BAMYASI’ (be)
Tijdens BRDCST 2022 maakten Sergeant, Oï les OX, L. Jacobs en Milan W. een onvergetelijke indruk door integraal Can’s legendarische album ‘Tago Mago’ te hertimmeren. Ook tijdens deze editie zal dit gezelschap – ditmaal aangevuld met de Japanse naar BXL verkaste saxofoniste Shoko Igarashi – het al even legendarische album ‘Ege Bamyası’ door de mangel halen.
Zowel Rolling stone als Uncut katapulteerden dit album in het rijtje ‘Best Albums of All Time’ en Stephan Malkmus (Pavement) verklaarde ooit: ‘I played ‘Ege Bamyası’ every night before I went to sleep for about three years.’ Kanye West sampelde niet alleen de song ‘Sing Swan Song’ in ‘Drunk and Hot Girls’ (op diens album ‘Graduation’) maar nam zowaar zelfs helemaal de melodielijn over. Een melodielijn overnemen is één zaak. Een heel album vertimmeren: daar heb je verdomd veel guts voor nodig. BRDCST gaat de uitdaging aan en schenkt volop vertrouwen aan theatermaker/muzikant Ferre ‘Sergeant’ Marnef en zijn discipelen.
TAQBIR (ma)
BRDCST is zo onder de indruk van de gesluierde Marokkaanse punkband Taqbir dat ze meteen elke dag (!) van het festival mogen aantreden. Hun debuut-EP ‘Victory Belongs To Those Who Fight For A Right Cause’ telt amper vier songs en klokt af op 7 minuten. Denk Cocaine Piss meets The Slits meets X-Ray Spex. Verwacht u live aan ‘a blast of compressed rage’ (The Wire).
Taqbir trekt hard van leer: ‘By pushing their anger towards the sexism, homophobia and racism that lingers like a dark, poisonous fog around Moroccan culture, Taqbir play a very dangerous game. They are putting themselves on the frontline, risking potential imprisonment, death threats and more, just to escape the cultural prison they’ve grown up in.’ (The Quietus) Frontvrouw Aicha (schuilnaam) én haar band treden uit schrik voor repercussies dan ook steeds gesluierd op om hun identiteit te verhullen.
JOE RAINEY (vs)
Joe Rainey is een rabiate fan van pow wow-gezangen: muziek gemaakt en gezongen door Native Americans tijdens rituele pow wow-bijeenkomsten. De naam is afkomstig van het woord ‘pau wau’ ofte: medicijnman. Via zijn Soundcloud archiveert hij zelfs opnames die hij eigenhandig tijdens pow wow-rituelen opnam. Rainey hercontextualiseert zo oude pow wow gezangen én zijn eigen stem met de hulp van hedendaagse electronica-wizard Andrew Broder (zie: Fog en Hymnie’s Basement). Zijn debuut ‘Niineta’ verscheen op 37d03d (people ondersteboven geschreven), het label van Justin ‘Bon Iver’ Vernon en Aaron and Bryce Dessner (The National). Pitchfork: ‘… arresting and unruly, centering his remarkable voice amid blasts of digital distortion, field recordings, and unrelenting rhythms.’ Bon Iver: ‘I’ve wept from pure beauty and expression.’ En voegde er aan toe: ‘He is one of my favorite singers on the planet.’
DEADLETTER (gb)
Energetisch South-London based sextet dat sinds hun debuutsingle ‘Good Old Days’ (‘20) met vlag en wimpel Albion’s post-punk sound nieuw leven inblaast. Met een handvol catchy singles en massa’s lovende (live) reviews worden ze naar voor geschoven als dé nieuwe revelatie binnen de hedendaagse scene. BBC Radio 6 Music draait hun singles in A-rotatie en muziekblog When the Horn Blows orakelt: ‘A standout of the emerging post-punk renaissance, Deadletter retain that punky DIY feel, but colour it with scathing, intellectual political satire, harking to literature, film, and philosophy.’ Verplicht voer voor fans van Gang Of Four, The Fall, The Rapture, LCD Soundsystem en de New Yorkse No Wave scene.
KLEINE CRACK & SLAGTER (be)
Het werk van de Antwerpse rapper Kleine Crack (zie ook: zijn crew VHS) spreekt behoorlijk tot de verbeelding. Titels van zijn EP’s als ‘Crack Slagter Vol. 6 6: Meer Bloed’ of opvolger ‘Vol. 6 6 6: Meer Evil’ spreken boekdelen. Kleine Crack wil een Nederlandstalige twist geven aan de horrorcore-sound van groepen als Three 6 Mafia. Samen met zijn vaste producer Slagter, maken ze dan ook demonische hiphop vol snijdende trapbeats en griezelige teksten. Zijn debuut ‘Of Ga Dood’ verscheen zowaar op Burning Fik, het label van Faberyayo (De Jeugd van Tegenwoordig). Samenwerken deed hij reeds eerder met Zwangere Guy en met uiteraard – aan zijn veelvuldige 666-tatoos te zien - de duivel.
KABAAL PRESENTS ‘KÉKÉ’ (be)
Met zijn soloproject KABAAL zoekt drummer Jakob ‘Don Kapot’ Warmenbol onvermoeibaar de grenzen van zijn drumstel op door contactmicrofoons, een elektronische drummodule en een sampler te integreren. Met het verrassingselement als belangrijkste drijfveer voor zijn live geïmproviseerde composities, floreert hij in de hectische speeltuin van Dionysos tussen feedback en verwrongen samples, (a)tonaal en desoriënterend. Op BRDCST presenteert hij zijn eerste EP ‘Kéké’.
BRDCST BY NGHT: WALTUR (BURENHINDER) (be)
Met een open muzikale geest duiken we onder de vleugels van Waltur de nacht in richting dansvloer! Waltur vuurt het all female ravecollectief Burenhinder aan dat in 2021 ontstond met als doel een platform te creëren waar vrouwelijkheid gevierd wordt aan de hand van harde elektronische muziek. Waltur: ‘Het lijkt alsof alles wat vrouwelijk is lief en zacht moet zijn en dat stigma willen we met Burenhinder doorbreken’. Check hun visitekaartje/mixtape ‘Coresphere’ en u weet meteen waar de klepel hangt
SUZAN PEETERS (be)
Suzan Peeters is een accordeonist, experimentalist en improvisatiemuzikant uit Brussel. Ze is steeds op zoek naar nieuwe timbres en klankkleuren met haar accordeon. Suzan experimenteert met de akoestische limieten van haar instrument. Ze kan de balgen zodanig uitgebreid bespelen dat - als je je ogen sluit - je de illusie krijgt dat ze een synthesizer bespeelt. Door de combinatie met elektronica vervaagt de grens tussen akoestisch en elektronisch al helemaal. Suzan schrijft haar eigen werk, improviseert er graag op los en speelt ook eigentijdse klassieke muziek.