Dit is onderdeel van
HIP-HOP 50
Harpiste Brandee Younger eert Dorothy Ashby
BRANDEE YOUNGER TRIO
Het lijkt wel of de harp in de jazz aan een straffe remonte bezig is. Denk maar aan de Oekraïense harpiste Alina Bzhezhinska en haar HipHarpCollective. Maar ook Brandee Younger is een van die muzikanten die harpmuziek heruitvindt.
Ze werkte al samen met zowel John Legend, The Roots, Lauryn Hill, Common, Pharoah Sanders, Ravi Coltrane als Ron Carter en Charlie Haden. Haar track ‘Hortense’ was zelfs te horen in Beyoncé’s Netflix-documentaire ‘Homecoming’. Ze schreef ook geschiedenis als de eerste zwarte vrouw die genomineerd werd voor een Grammy Award in de categorie ‘Best Instrumental Composition’.
Op haar jongste album ‘Brand New Life’ (op het legendarische Impulse!-label) eert ze volop haar grote voorbeeld: harpiste Dorothy Ashby die ze voor het eerst hoorde op Stevie Wonder’s ‘Songs In The Key Of Life’ en in sample vorm op ‘Mecca and The Soulbrother’ van Pete Rock & CL Smooth. Wij zijn nog steeds onder de indruk van haar passage afgelopen jaar op het Brosella Festival. Live zondermeer een revelatie.
AJA MONET
Dichteres Aja Monet lijkt wel rechtstreeks te stammen uit de Afro-Amerikaanse Black Arts Movement (zie o.a. Sonia Sanchez, Nikki Giovanni en Amiri Baraka) van de jaren ’60-’70. Zij hadden een grote invloed op music driven spoken word artists uit de jaren ’70. Denk Gil Scott-Heron, The Last Poets en The Watts Prophets, jazzlui die op hun beurt een grote inspiratiebron waren voor hip hop. Aja Monet mixt zo op haar album ‘when the poems do what they do’ jazz met poetry met een urgente hip hop feel.
De New York Times omschreef haar als ‘a musical poet of love’. Jazzwise schreef: ‘A vital new voice, then, and an inevitable 2023 ‘Best Of’.’ En NPR: ‘Gorgeously meditative and potently groovy.’ Onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van haar kunnen.
LONNIE HOLLEY W/ MOURNING [A] BLKSTAR
Sinds het einde van de jaren ’70 wijdt Lonnie Holley zijn tijd aan improvisatie in de vorm van kunst en muziek. Zijn werk, dat is ontstaan uit strijd, ontbering, uit een razende nieuwsgierigheid en noodzaak, manifesteert zich in tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken, fotografie, performance, film en muziek. Alles wordt ter plekke geïmproviseerd, verandert en evolueert met elke gebeurtenis, concert en opname.
‘Oh Me Oh My’ Holley’s zesde album dat samenwerkingen bevat met Bon Iver, Michael Stipe (REM), Moor Mother, Sharon Van Etten en Rokia Koné. Het album is elegant en tegelijkertijd woest. Het beschrijft zowel wereldwijde als persoonlijke geschiedenissen en is een ode aan doorzettingsvermogen, niet aflatende hoop en menselijk begrip. “The deeper we go, the more chances there are, for us to understand the oh-me’s and understand the oh-my’s.”
In de pers
'No harpist thus far has been more capable of combining all of the modern harp traditions — from Salzedo, through Dorothy Ashby, through Alice Coltrane — with such strength, grace and commitment.' (Ravi Coltrane in The New York Times)'Younger has almost single-handedly made a persuasive argument for the harp’s role in contemporary jazz…' (The New York Times)