Tickets via Bozar
Dub Be Good To Me
In het najaar van 2013 focust AB zich op een subgenre van reggae en zijn wereldwijde invloed ervan: dub. Zeg maar: de instrumentale versie van reggae. Dub ontstond in 1968 – en is dit jaar dus exact 45 jaar oud – dankzij de vergissing (!) van één man: Osbourne Ruddock aka King Tubby. Tijdens het afwerken van een mastertape vergat hij per vergissing de vocals in het geheel te mixen. Dub (en versions aka instrumentals) was geboren. Om deze symbolische datum te eren, lanceert AB de reeks Dub Be Good To Me die een antwoord moet bieden op de vraag: hoe (relevant) klinkt dub anno 2013?
Bozar Electronic Arts Festival
Voor deze 2e editie van het BEAF gaat Bozar een samenwerking aan met verschillende partners. Niet enkel het Elektra festival (Montreal, Can.) maar ook AB engageert zich om zo het bredere veld van de digitale kunsten te presenteren.
Concreet zal AB op zaterdag de programmatie van de Terarken-zaal op zich nemen.
En wat konden we dit jaar beter doen dan dit te koppelen aan het Dub Be Good To Me project en zo het kruin van de door dub beïnvloedde electronische muziek van dit moment naar Brussel te halen.
Starten doen we om 23u30 met een ‘dub dj-set’ van Bill Kouligas.
Starten doen we om 23u30 met een live-set van Bill Kouligas. Deze vanuit Berlijn opererende, Griek, kennen we o.a. als labelbaas van het toonaangevende PAN (waarvan Lee Gamble en Helm deze avond ook op het BEAF spelen). Hij kwam als jonge gast in contact met post-punk, hardcore en new wave, maar is ook een groot dub fanaat. Check zeker de Dub-mix die hij onlangs voor The Boiler Room maakte.
Op BEAF zal hij een live set brengen die een aanslag op je benen zal plegen. bereid je voor op een set top electronica en diepe bassen.
Eerste live act wordt het duo Burnt Friedman & Jaki Liebezeit. Friedman kennen we natuurlijk van Flanger, zijn Nu Dub Players project en zijn samenwerkingen met o.a. David Sylvian. Liebezeit is dan weer stichtend lid en drummer / ‘levende metronoom’ van de legendarische Duitse krautrock grondleggers Can. Onder ‘Friedman & Liebezeit’ hebben ze net hun 5e album in de reeks Secret Rhythms uitgebracht en hierop bewijzen ze alweer dat ze, met hun mix van circulaire ritmes en subtiele electronica, zich nog steeds op grote creatieve en artistieke hoogte bevinden
Next up zijn Terror Danjah vs. Champion: Clash Of The Titans (uk/Hyperdub).
What’s in a name! Het Londense Hyperdub label –het geesteskind van Kode9 en thuishaven van Burial - heeft dub in het bloed en is het levendige bewijs van de bruisende actualiteit van dub. Sla er de top 50 van The Wire uit 2012 op na en Hyperdub-artiesten als Laurel Halo, Dean Blunt, DVA en Cooly G prijken in de hoogste regionen. Terror Danjah (in de Londense underground een grime-icoon) bundelt de krachten met funky pioneer Champion onder de noemer ‘Clash of The Titans’. Diplo, Four Tet, Skream & Benga zijn fan.
Daarna duiken we dieper de nacht in met Deadbeat.
Na enkele releases op labels als ̴scape en Wagon Repair, startte deze, ook al in Berlijn residerende, Canadese artiest (Scott Monteith voor de vrienden) in 2010 zijn eigen label Blkrtz (inderdaad, genoemd naar Lee Scrach Perry’s befaamde Black Ark studio) . Denk bij zijn muziek aan in donkere dub reggae gedrenkte beats, digital dancehall en ambient dubstep en laat je naar ongekende hoogtes drijven in deze trip voor brein en benen.
Het volledige programma van Bozar Electronic Arts Festival is te vinden op: http://checkthis.com/beaf2013
https://soundcloud.com/platform/bill-kouligas-live-in-the
http://www.pan-act.com/
http://burntfriedman.com/
https://soundcloud.com/deadbeat
http://www.kompakt.fm/labels/blkrtz