et is alweer van 2007 geleden dat we Amon Tobin mochten verwelkomen in de AB (toen met zijn Foley Room-show tijdens het Domino festival). OK, zijn annulatie op het verjaardagsfeestje van Ninja Tune september 2010 smaakte wrang voor de fans maar hij maakt dit dubbel en dik goed, wedden? Juist, want nadat hij zich de voorbije jaren op zijn hip-hop-georiënteerd project Two Fingers had gefocust verschijnt op 23 mei zijn nieuwe opus ‘ISAM’. Onze favoriete geluidsmanipulator uit Brazilië had zich al in de eregalerij der elektronica-groten geplaatst (waartoe ook Boards Of Canada, Autechre en Aphex Twin behoren), maar dit keer verzet hij met zijn nieuwe werk nogmaals de bakens; ook op het podium.
Hij hertekent de wereld rond zich en verlegt de grenzen tussen psychedelica en sciencefiction, tussen kunst en entertainment, tussen geluidsdesign en popmuziek. Dit is zondermeer zijn indrukwekkendste album tot op heden. Aanvankelijk werkte hij rond muzikale samples (‘Bricolage’, ‘Supermodified’) die hij later onherkenbaar zou vervormen en waarna hij op omgevingsgeluiden zou overschakelen (‘Foley Room’). Met ‘ISAM’ gaat hij een stap verder en verwerkt geluiden uit de natuur tot ze opnieuw muzikaal inzetbaar zijn. Een intellectueel en emotioneel diepgaand werkstuk dat zelfs de meest vooruitstrevende dubstepproducties achter zich laat. ‘It has some of the most terrifying bass rumbles your sternum will feel this side of Hell’.
Ook live is dit zijn meest ambitieuze project ooit. Geruggensteund door een constructie die een 3-D effect beoogt en waarin Amon Tobin volledig opgaat, wordt dit een fantastische visuele reis voor het publiek. Bovendien gebruikt hij voor de live versie van ‘ISAM’ videoprojectie, computer graphics, custom software, real-time audio en voorbereide soundelementen.
Een uitzonderlijk werk dat Amon Tobin definitief kroont tot de koning van electronica. 2011 wordt bovendien een erg druk jaar voor Tobin die ook een nieuw Two Fingers album zal uitbrengen evenals een remixalbum van de Chaos Theory game soundtrack.
Afspraak live in de AB op vrijdag 10 juni.
Nate Donmoyer? Voor de kwissers onder ons, dat is inderdaad de drummer van het lichtjes geniale Passion Pit. Maar onder de nom de plume Shuttle is Nate ook actief in de electronische muziek. Met een grenzeloze en genreloze sound (‘a sonic chameleon’) vond hij via remixwerk voor Daedelus en The Death Set en live shows aan de zijde van Yelle en Diplo de weg naar het Ninja Tune kantoor dat de man onderdak bood.