Exquise International Anthem double bill
Hét boeiendste jazzlabel – mét punkattitude (!) - van de jongste jaren is zonder meer het in Chicago gevestigde International Anthem. Chicago Reader vatte het dan ook trefzeker samen: “International Anthem brings punk idealism to progressive jazz.” Zo heeft IA veel weg van het baanbrekende Impulse!-label uit de jaren ’60: topproducties, cutting edge muziek en een herkenbaar klassevol graphic design. Geen toeval dat inspirerende IA-artiesten als Angel Bat Dawid, Irreversible Entanglements, Jaimie Branch, Makaya McCraven, Ben LaMar Gay én Alabaster dePlume reeds allen op het AB-podium stonden. Met deze laatste én Anteloper presenteert AB alvast een exquise double bill.
Alabaster dePlume (uk)
Eerlijk is eerlijk: het duurde even, maar eens poëet/saxofonist Alabaster dePlume in je hoofd zit, wordt hij een A B S O L U T E verslaving. Luister maar eens naar zijn superbe en bezwerende album ‘The Corner Of A Sphere’ die door de hedendaagse jazzprotagonisten op handen wordt gedragen. Shabaka Hutchings noemt hem “One of my definite favourite saxophone players from this country” en Gilles Peterson riep uit dat “He absolutely blew my mind”. Na zijn jongste (instrumentale) album ‘To Cy & Lee’, verschijnt dit voorjaar nog een opvolger. Voor wie twijfelt, nog een citaat van The Guardian: “One of the most thrilling performances we’ve seen this year; a reminder of how vital and adventurous music can be.”
Anteloper (= Jaimie Branch x Jason Nazary) (us)
Anteloper is het opzwepende samenwerkingsproject tussen trompettiste Jaimie Branch en drummer Jason Nazary. Branch haar albums - ‘Fly or Die I & II’ - werden keer op keer lovend onthaald door zowel The New York Times als The Wire. Live is Branch zonder meer een beleving: spannend, weerbarstig én 100% punk. Onder de naam Anteloper verschenen tot nu toe twee albums: ‘Kudu’ en ‘Tour Beats Vol. 1’. Over deze eerste schreef Rolling Stone: “the duo convincingly bridges woozy psychedelic abstraction and furiously propulsive free funk... fractured beats and peeling, effects-heavy brass suggests a punk-minded update of Miles Davis’ most thrillingly weird Seventies explorations… This is music for serious immersion.”