“An exceptionally sparse debut, but utterly disarming too.” (BBC)
“Belle belle belle comme la nuit.“ (Les Inrockuptibles)
21u00 - Agnes Obel (DK)
De 28-jarige Deense Agnes Obel heeft haar start niet gemist. Met amper één EP en één album (‘Philharmonics’ ) op haar conto verkoopt ze reeds vlekkeloos middelgrote zalen uit in Parijs (La Cigale) en Amsterdam (Paradiso). Inmiddels liet ze ook haar woonplaats Kopenhagen achter zich en opereert ze vanuit het creatieve Berlijn. Op haar eerste EP ‘Riverside’ (“een song over water, omdat het pianogeluid klinkt als stromend water." dixit Obel), covert ze op intrigerende wijze John Cale’s ‘I Keep a Close Watch’ (hier omgedoopt tot ‘Close Watch’). Obel: “Cale is als geen ander in staat om klassiek, minimalisme en pop te vermengen tot één homogene stijl.” Wat meteen de aanleiding was voor Obel om op haar debuut haast alles zelf te doen: zingen, inspelen, producen, schrijven en arrangeren. Ook Kate Bush is van grote invloed op haar: “Zij is de reden waarom ik dit ben gaan doen. Een prachtige melodie is goud waard en daar draait het bij mij volledig om. Dat heb ik van haar geleerd”. Obel is tevens fan van Bach en Debussy, hetgeen doorsijpelt in haar melodieuze pianomotiefjes (net als Satie). Live treedt Anges Obel (piano/zang) op met celliste Anne Ostsee aan haar zijde. Fans van de Noorse Ane Brun, Feist of Emiliana Torrini: unite!
20u00 - Clare Louise (FR)
Clare Louise is een jonge Franse, maar in Brussel residerende alternative folk artieste. Met louter cello, akoestische gitaar en een indrukwekkende stem maakt ze bij eerste beluistering meteen indruk. Haar stem is puur en de arrangementen eenvoudig. Wij horen Nick Drake, Vashti Bunyan en Alela Diane weerklinken. Niet meteen de minsten dus. In eigen beheer bracht ze in ‘09 een titelloze EP uit (met alweer mooi artwork van de Gentse illustrator Astrid Yskout).
SOUNDTRACK BY... AYCO DUYSTER @ agora
►►► DOMINO FACTS…
Agnes Obel was niet de enige dame met stijl die imponeerde op Domino. Meer zelfs: zij kapen probleemloos een handvol posities weg in de finale van ‘nooit te vergeten Domino-momenten’.
Denk maar aan Alela Diane (in ’08) ten tijde van haar debuut ‘The Pirate’s Gospel’ of aan haar beste vriendin Mariee Sioux die ons die avond ook inpakte. Joanna Newsom schuilt zondermeer in de ultieme top 3. Ze passeerde in ’05 (voor amper 230 betalenden) én in ’07 (dan wel voor een vol huis), nadat haar klassieker ‘Ys’ verscheen.
Nog straffe dames: de eigenzinnige Larkin Grimm (’07) alsook Feist (’04), drie jaar voor ze ‘The Reminder’ uitbracht met daarop ‘The Limit To Your Love’. Wat op zijn beurt in herwerkte versie in ’10 dé doorbraakhit van James Blake zou worden.
Buiten categorie: Vashti Bunyan, zeg maar de moeder van de new weird folk beweging die anno ’06 nog even fris en monter klonk als haar invloedrijke debuut ‘Just Another Diamond Day’ uit ’70. Bunyan was wél de oudste vrouw die (op haar 61ste) aantrad op Domino. Lou Reed zou haar echter met zijn 68 jaar vlot voorbij steken. Spoken word artieste/dichteres Laura Dockrill – vriendjes met Dan Le Sac and Scroobious Pip - tot slot, deed het tijdens Domino dan weer voor het eerst buiten haar thuisland op het AB-podium.