AB op kerkbezoek met een exquise neoklassieke double bill
AB op kerkbezoek
‘Holy shit, Jezus is weer hip!‘ titelde De Morgen recentelijk naar aanleiding van de Amerikaanse première van Kanye West’s gospelproject Sunday Service op Coachella Arts & Music Festival. Verschillende kerkgemeenschappen speelden daar handig op in en openden hun deuren om de nieuwe Messias onderdak te bieden. Tijd voor AB dus om de zeitgeist te omarmen en zowaar een reeks kerkconcerten op te zetten. Zo palmen we opnieuw de Begijnhofkerk in en voor het eerst concerteren we ook in de befaamde St-Michiels- en St-Goedelekathedraal nabij het Centraal Station. Les Brigitinnes wordt op zijn beurt een vaste stek voor een reeks concerten onder de noemer Church Of Sound, zeg maar de nieuwe Londense hot spot die jazz naar kerken brengt.
Na de succesvolle (en meteen ook uitverkochte) concerten van Stars Of The Lid (’16) en het eerbetoon aan Jóhann Jóhannsson (‘18) in de Begijnhofkerk – officieel: Sint-Jan Baptist ten Begijnhofkerk - trekt AB voor de derde maal naar de plek waar ooit de grootste begijnengemeenschap van het land huisde.
Locatie: de Begijnhofkerk (Begijnhof 2062, 1000 Brussel) bevindt zich op amper 9 minuten wandelafstand (ofte: 750 meter volgens Google Maps) van AB.
20u00-21u00
Martin Kohlstedt (solo) (d)
De Duitse pianovirtuoos Martin Kohlstedt wordt vaak – niet verwonderlijk, wel voorspelbaar - in één adem genoemd met die andere hedendaagse neoklassieke held: Nils Frahm. Naar aanleiding van zijn eerste Londense passage schreef The Daily Telegraph gevat: ‘The music’s repetitive patterns and modal harmonies sometimes reminded one of other music often described as hypnotic, from Ryuichi Sakamoto to Ludovico Einaudi. What sets Kohlstedt apart is the undercurrent of anxiety, and the occasional moments of grandeur.’
Met ‘Tag’ (uit ’12) en ‘Nacht’ (uit ’14) maakte hij een mooi tweeluik, en met ‘Strom’ (uit ’17) en het net verschenen ‘Ströme’ koppelt hij alvast de albumtitels aan elkaar. Zijn jongste album nam hij op met het 70-koppige GewandhausChor uit Leipzig en is zonder meer zijn magnus opus. Naar de Begijnhofkerk komt hij op eigen houtje.
21u30-22u30
Echo Collective plays Jóhann Jóhannsson’s ’12 Conversations With Thilo Heinzmann’
De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson hield er steeds van om verschillende kunstvormen samen te brengen. Zo kon hij naadloos muziek, film, literatuur en theater op elkaar laten aansluiten. De link met beeldende kunst ontbrak echter. Tot één van de bekendste en grootste Britse kunstverzamelaars - Richard Thomas – het idee opperde om muziek te componeren bij het werk van de in Berlijn residerende kunstenaar Thilo Heinzmann. Heinzmann dacht op zijn beurt meteen aan Jóhann Jóhannsson.
Na enkele ontmoetingen trok Jóhannsson zich terug in zijn studio met enkele werken van Heinzmann. Het resultaat: '12 Conversations With Thilo Heinzmann', dat dit najaar via Deutsche Grammofon verschijnt. Het resultaat: twaalf prachtig uitgepuurde composities, ontdaan van alle elektronische ballast en geschreven voor een strijkkwartet. Enter Echo Collective, want vlak voor zijn dood vroeg Jóhannsson aan hen om zijn uitgeschreven composities op te nemen. Het resultaat beroert en passeert niet enkel in de Londense Barbican en het Berlijnse Funkhaus, maar ook in de Brusselse Begijnhofkerk.
Dit concert kadert in het Autumn Falls Festival.