Hulde aan een legendarische synthesizer en zijn maker
1973 is niet alleen het jaar waarin het eerste mobiele telefoongesprek plaatsvond, maar ook het jaar waarin de Russisch-Amerikaanse componist Serge Tcherepnin de eerste 20 exemplaren van zijn befaamde Serge synthesizer ineenknutselde en op de markt bracht.
Tcherepnin’s synthesizersysteem moet niet onderdoen voor grotere synthesizermerken als Buchla, Moog en ARP. Meer nog: zijn instrument is bepalend geweest voor de experimentele elektronische muziek van artiesten zoals Karlheinz Stockhausen, Ivan Tcherepnin (zijn broer), Malcolm Cecil en Frank Zappa.
Iets recenter maakten ook artiesten en bands zoals Radiohead, Jim O’Rourke, Sonic Boom, Sarah Davachi, Thomas Ankersmit en Floris Vanhoof moderne composities met de legendarische synth.
Om de vijftigste verjaardag van het instrument te vieren, brengen AB en Les Ateliers Claus Thomas Ankersmit en Floris Vanhoof samen voor een artist talk, Q&A en twee live performances met een hoofdrol voor de Serge Modular synthesizer.
Thomas Ankersmit is een muzikant en geluidskunstenaar die opereert vanuit Berlijn en Amsterdam. Hij bespeelt de Serge Modular synthesizer zowel live als in de studio en werkte reeds samen met artiesten als Phill Niblock en Valerio Tricoli. Zijn muziek is uitgebracht op o.a. Shelter Press, PAN en Touch. In zijn werk combineert Ankersmit ingewikkelde sonische details en rauwe elektrische kracht met een fysieke en ruimtelijke beleving van het geluid. Akoestische verschijnselen zoals infrasound en otoakoestische emissies (geluiden die uit het binnenste van het hoofd komen, gegenereerd door de oren zelf) spelen een belangrijke rol in zijn werk, evenals een opzettelijk, creatief misbruik van zijn apparatuur.
Floris Vanhoof is reeds vele jaren een vaste waarde in de experimentele, avant-garde kunstwereld. Vanhoof combineert zelfgemaakte muziekcircuits en vergeten projectietechnieken in zijn installaties, expanded cinema performances, films en releases. Hij vertaalt het ene medium naar het andere om zo te ontdekken hoe onze perceptie werkt en welke nieuwe perspectieven zich aandienen. “Part of my practice is to carefully dose sounds and visuals. Considering how much to show or let hear and what to omit. Subtly overloading our perception so our imagination goes to work. Looking inside and outside. Creating small problems that put big ones into context”, vertelt hij daarover nog. Vanhoof grijpt in zijn projecten telkens terug naar zijn homemade Serge synth. Na een uitgebreide tour door Canada en de VS, tourt hij met Lieven Martens in mei ook nog door Japan, om daarna af te zakken naar Les Ateliers Claus.