Zwangere Guy sloopt de AB ****
Baron van BXL wint thuismatch en slaat publiek knock-out
Zwangere Guy koos de Ancienne Belgique uit als plaats waar hij definitief tot koning van de Belgische hiphop-scene gekroond zou worden. Zijn opdracht? Anderhalf uur lang punchlines versturen richting het publiek. Resultaat? Geslaagd met grote onderscheiding en een plek tussen de andere legendes die onze hoofdstad heeft voortgebracht.
Met Wie is Guy? beviel Zwangere Guy begin deze maand van een van de strafste hiphopalbums die ooit zijn gemaakt in ons Belgenland. Op een plaat vol boombap, g-funk en trap sloeg hij met zijn rauwe en bloedeerlijke teksten de mensen met verstomming. Het betekende de definitieve doorbraak van de Brusselse rapper. In de AB, waar hij ooit nog een tijd achter het fornuis stond, wou hij met twee uitverkochte shows bewijzen dat hij ook live de baws is.
Net als op zijn veelgeprezen debuutalbum begon Zet Gee zijn show met ‘Wie Is Guy?’. Op plaat mag deze track dan vrij rustig klinken, toch besloot het publiek er meteen een feestje van te maken. Ook bij ‘Brussels State Of Mind’ en ‘OG’z’ hadden de voorste rijen het al moeilijk om de springveer nog even achterwege te laten. Wat ook direct opviel was dat de twee pianisten/keyboardspelers voor een extra laag in de muziek zorgden, wat een zeer geslaagd experiment was.
Even genoeg gedanst en gelachen, dacht Guy. Met ‘Gorik Pt.1’ – het nummer waarmee ook het iets oudere deel van de bevolking kennismaakte met de kleine Brusselaar – en ‘Beter Leven’, kreeg hij heel de zaal stil, en maakte hij nog maar eens duidelijk dat er achter de halvegare die hij soms lijkt te zijn, ook een getormenteerde ziel schuilgaat. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de songs op plaat iets harder binnenkomen en dat ze live wat nuance verliezen.
Veel muzikale vrienden heeft het Stikstof-lid trouwens. Stadsgenoten Jazz en Berry konden met de tram komen, Nag en Darrell Cole kwamen tonen dat Antwerpenaren eveneens een potje kunnen rappen, en de intussen bevallen Selah Sue injecteerde de zaal met een extra dosis soul en funk. Blu Samu blonk dan weer uit in afwezigheid. Uiteraard konden ook de heren van Le 77 niet ontbreken op dit multilinguïtisch feestje. Straffe kerels, deze Lakenaars, maar toch zorgde hun passage voor een klein dipje in het concert, en verloor het publiek even de aandacht.
Het slotakkoord was voor ‘R.à.f.’ en ‘U Ma Is U Pa’; twee bommen van nummers die ervoor zorgden dat het zweet rijkelijk vloeide. Het zou ons niet verbazen mocht dit einde enkele moshpitters de tanden hebben gekost. Fysiek uitgeput, maar zwaar onder de indruk van het geleverde schouwspel, verliet het publiek het slagveld.
‘Vlaamse hiphop? Sorry, niet goed genoeg', kopte een niet nadergenoemde krant zeven jaar geleden. Wel, tijden zijn veranderd. De beste hiphop van het moment komt uit Brussel.
Gauthier Peeters
Guysteria in de AB
Zwangere Guy is heer en meester van Brusselse rap na passage in Ancienne Belgique
In een volledig uitverkochte AB stelde Gorik van Oudheusden, beter bekend als Zwangere Guy, afgelopen donderdag zijn soloplaat voor het eerst voor. En met succes: de Brusselse rapper deed de zaal daveren dankzij een combinatie van uptempo beats en slimme lyrics.
Bij de eerste noten van ‘Wie is Guy’ was de toon voor de rest van de avond meteen gezet. Het publiek ging uit zijn dak en de energie was voelbaar in de lucht. Zwangere Guy zweepte de zaal op tot een bende losgeslagen kuddedieren. De set was nog geen vijf minuten bezig en het publiek at al uit zijn hand. Guy was baas en liet de zaal precies doen wat hij wilde. ‘Jongens, maak een moshpit’, en een moshpit geschiedde. De eerste vijf liedjes vloeiden naadloos in elkaar over en tijdens ‘Probleem’ raakte het publiek in extase.
Het midden van het concert ging er iets rustiger aan toe, waardoor ook de aandacht van de mensen achteraan lichtjes verminderde. Zelfs Guy’s autoriteit wankelde even toen hij er niet in slaagde om de zaal volledig stil te krijgen. Maar het publiek was hongerig naar meer en deed zijn best om in de triomfale roes van de eerste liedjes te blijven. Het geduld werd beloond toen de set iets langer dan halfweg was. Hét keerpunt was zonder twijfel Guyfunk, toen Zwangere Guy gezelschap kreeg van Darrell Cole en Selah Sue. De zaal ontplofte opnieuw.
De laatste liedjes en de bisnummers zorgden voor een sfeer die een exacte kopie was van de sfeer van een uur eerder. Het binnenplein werd een levend organisme van springend geweld, het best vergelijkbaar met een draaikolk in wild water. Dankzij zijn toewijding slaagde Zwangere Guy er zelfs in om bij de mensen op de zitplaatsen de hoofden op en neer te laten gaan.
Qua lyrics steekt Zwangere Guy zijn problemen niet onder stoelen of banken en hier ging hij ook nog eens expliciet op in tijdens een laatste praatmoment met het publiek. Zo zagen we ook een emotionelere kant van de rapper, die aan het begin van de set ver te zoeken was. Hij maande het publiek ook impliciet aan tot tolerantie en respect tegenover elkaar door ‘wie geeft er hier geen fuck om grenzen’ door de microfoon te brullen.
Toen Zwangere Guy in een niet zo ver verleden ontslag nam als keukenhulp bij de AB, maakte hij één ding duidelijk: ‘Als ik hier ooit nog terugkom, dan is het op het podium’. En gelijk had hij. Hij kwam, hij zag en hij overwon de AB op anderhalf uur met een overmacht waarvan sommigen alleen kunnen dromen.
An-Sofie Deprez
That Guy full of EnerGuy
Genoeg naamgrapjes. De laatste. ‘Guy is die G da gij nie zie’. Wel, dat was dan donderdag toch even anders. Zwangere Guy palmde er op onnavolgbare wijze de AB in Brussel in. De ‘Keizer van de Brusselse hiphop’ bracht een optreden dat werd gekruid met funk, keiharde, opzwepende rap en een vleugje onderliggende sereniteit.
Zwangere Guy, of Gorik van Oudheusden, zoals het op zijn identiteitskaart staat, heeft zich ondertussen al stevig in de Brusselse hiphopscene genesteld. De kleurrijke rapper kende een moeilijke jeugd, maar jaagt dankzij de muziek al zijn dromen na. Vier jaar terug stond hij nog als afwasser in de keuken van de concertzaal waar hij nu 2.000 uitzinnige hiphopfans duchtig deed zweten.
Een overvolle AB zinderde van ongeduld na het voorprogramma van Ntrek. Het West-Vlaamse rapperscollectief vond haar plaats in hartje Brussel en warmde de zaal meer dan op voor de komst van Zwangere Guy. Als een ware Messias stoomde hij het podium op. Met ‘Wie is Guy’ viel hij meteen met de deur in huis en bediende hij het publiek op haar wenken. Een oersterk hiphopnummer dat er direct snoeihard inhakte. Een lyrische zaal schreeuwde hem ‘El Jefe’ toe en het tempo lag dan ook vanaf minuut één verschroeiend hoog.
Voor zijn album heeft Gorik met heel wat andere rappers en producers samengewerkt. Veel van hen kregen ook een plaats op de setlist. Zo kwamen Nag en Blu onder meer het nummer Brede Jongens versterken en kon hij rekenen op assistentie van Peet en Félé Flingue van ‘Le 77’ voor respectievelijk Mecman Bro, BX By Night en Kérosène. Hierdoor kon het concert die flukse start wel niet blijven handhaven. Het tempo stokte, maar dat was ook even nodig toen Zwangere Guy Gorik pt. 1 inzette. Het nummer rekent af met zijn zware jeugd en vooral dan met zijn gewelddadige stiefvader (‘Mijn toekomst werd beslist door een vuile rat’).
Over halfweg schakelde Zwangere Guy dan weer enkele vitesses hoger. De kers op de spreekwoordelijke taart kwam er toen Selah Sue en Darell Cole het podium opkwamen om Guy-funk te brengen. Het funky nummer vormde de aanleiding voor een fenomenaal laatste deel van het concert. Guy verdeelde de zaal nog enkele malen in twee, wilde moshpits zien en liet de AB zonder verpinken beide middenvingers in de lucht steken bij Umaisupa. De fans kraaiden van de pret.
Anderhalf uur concert vloog letterlijk voorbij. Dat Zwangere Guy hier in een mum van tijd twee keer de AB heeft uitverkocht kan dan ook geen toeval zijn. De Belgische hiphopscene heeft er een goudhaantje bij.
Maxim Goethals