Exquise double bill (!) met evenwaardige sets
Kijk: dit idee dragen we hier in AB op handen. Twee bands die fan zijn van elkaars werk dat ze besloten hebben om er een avond van te maken met twee evenwaardige sets.
CHELSEA WOLFE (us)
In wezen is ze een folkie uit Californië. Maar ze is evengoed – en naar eigen zeggen - beïnvloed door black metal. Zo eert ze Gorgoroth en coverde ze zelfs Burzum, maar zet daar evengoed een versie van Notorious B.I.G. tegenover of covert ze met verve de anarcho-punk band Rudimentary Peni. Een wijze journalist omschreef haar werk ooit als ‘drone metal art folk’ en zat daarmee nog niet zo ver van de waarheid. Dra verschijnt haar nieuwe album ‘Abyss’ met John Congleton (St. Vincent, Swans) achter de knoppen. En die gaat – dixit Wolfe - over ‘the hazy afterlife … an inverted thunderstorm … the dark backward … the abyss of time. And explores heady subjects of human frailty, intimacy, quiet passion, anxiety, and deep longing.’
LOW
Tijdens zowat elke Belgische Low-passage is het wederom raak. Een kwaliteitslogica die tevens opgaat bij zowat elk album dat de band uitbrengt. Zo ook voor hun jongste dra te verschijnen album ‘Ones & Sixes’ dat opgenomen werd in Bon Iver’s befaamde April Base studio. Achter de knoppen: BJ Burton die tevens het meest recente album van The Tallest Man On Earth in goede banen leidde of eerder reeds Poliça en Colin Stetson. Ook Wilco’s Glenn Kotche was present. Fun fact: op de albumhoes prijkt een uil, in het Engels een mooi anagram van Low. Klaar voor Low’s vijfde AB-passage?